The Don Killuminati: The 7 Day Theory – 5.listopad 1996

The Don Killuminati: The 7 Day Theory – 5.listopad 1996

Vydáno: 5. listopadu 1996
Nahráno: 8. července – 12. srpna 1996
Studio: Can-Am Studios
Délka: 59:05
Label: Death Row / Makaveli Interscope

Singly na albu The Don Killuminati: The 7 Day Theory
„Toss It Up“
Vydáno:
26.září, 1996
„To Live & Die in L.A.“
Vydáno:
16. listopad 1996
„Hail Mary“
Vydáno: 11. února 1997


Don Killuminati: The 7 Day Theory (běžně zkracováno na Makaveli nebo The 7 Day Theory) je páté studiové album amerického rappera Tupaca Shakura, jeho první posmrtné album a poslední vydané za jeho autorského přispění. Bylo nahráno během sedmi dnů v srpnu 1996 a vydáno 5. listopadu 1996, téměř dva měsíce po jeho smrti, pod uměleckým jménem Makaveli, prostřednictvím Death Row Records, Makaveli Records a Interscope Records.

Je to jeho jediné album vydané pod novým alternativním uměleckým jménem a hostují na něm jeho rapová skupina Outlawz a rapper Bad Azz, dále R&B zpěváci Aaron Hall, Danny Boy, K-Ci a JoJo, Val Young a Tyrone Wrice, spolu s nepodepsaným vokálním příspěvkem reggae hudebníka Prince Itala Joea.

Album, které bylo původně zamýšleno jako mixtape a kterému předcházelo vydání hlavního singlu „Toss It Up“, se dostalo na první místo v žebříčku Billboard 200 a během prvního týdne po vydání se ho prodalo 664 000 kopií. V roce 1999 získalo čtyřnásobnou platinovou desku od RIAA. Skladby „To Live & Die in L.A.“ a „Hail Mary“ vyšly později jako singly a obě sklidily chválu jako výrazné skladby z alba. Žádný ze singlů se neumístil v žebříčku Billboard Hot 100, ale všechny se umístily v první dvacítce britského singlového žebříčku.

Kritici album hodnotili polarizovaně, chválili jeho pěvecký výkon a produkci a kritizovali jeho textový obsah a horší kvalitu ve srovnání s předchozími alby. V pozdějších letech se přijetí kritikou zlepšilo a nyní je album hodnoceno jako jedno z nejlepších Shakurových alb a také jako jedno z nejlepších rapových alb všech dob.

Nahrávání a produkce:

Don Killuminati: Texty byly napsány a písně nahrány za pouhé tři dny a mixáž trvala další čtyři dny. Jedná se o jedny z posledních písní, které Shakur nahrál předtím, než byl 7. září 1996 postřelen. Předběžný název alba zněl „The 3 Day Theory“ a původně obsahovalo asi 14 skladeb. V rozhovoru z roku 2014 E.D.I. Mean z rapové skupiny Outlawz a Ronald „Riskie“ Brent prozradili, že oficiální název alba byl popleten ve spěchu s vydáním alba po Tupacově smrti. Tupac si přál, aby se album jmenovalo Killuminati: The 7 Day Theory, přičemž jako jméno interpreta měl být uveden Makaveli the Don.

Mnoho Shakurových obvyklých producentů se na projektu nepodílelo. Jediným producentem, se kterým Shakur před vydáním tohoto alba spolupracoval, byl QD3, syn Quincyho Jonese a nevlastní bratr Kidady Jonesové, Shakurovy přítelkyně. Shakur se také podílel na produkci čtyř skladeb na albu. Dalšími dvěma producenty byli Hurt-M-Badd a Darryl „Big D“ Harper. E.D.I. Mean ze skupiny Outlawz vzpomíná: „V té době měli Hurt-M-Badd, který byl v Death Row teprve začínajícím producentem, a Darryl Harper, který byl R&B producentem – Suge ho nechal pracovat na všech R&B projektech – zelenou místnost v Can-Am [Studios], které všichni kolem Death Row říkali ‚wack room‘, protože říkali ‚Ain’t nothing only wack shit come out of there‘. Ale jednou jsme byli ve studiu a snažili jsme se udělat muziku – nikdo z nás producentů – a viděli jsme ty dva černochy ve ‚Wack room‘ a ‚Pac říká: ‚Jdi na ty negry‘. Tak je přivedli a ‚Pac jim řekl: ‚Potřebuju beat, potřebuju, abyste udělali tohle a tohle.‘ A oni se na to vykašlali. A to jsou niggové, se kterými se nikdo z Death Row nesral. Sami ti to řeknou.“

Album bylo nahráno v Can-Am Studios v Tarzaně v srpnu 1996. Během těchto dnů bylo dokončeno 21 skladeb, z nichž 12 se dostalo na finální seznam. Na albu se neobjevily takové hvězdy jako na albu All Eyez on Me. Většinu hostujících veršů obstarala Shakurova rapová skupina Outlawz. Jedinou sloku, která nebyla od některého z Outlawz, napsal Bad Azz, člen tha Dogg Pound Gangsta Crips, zatímco na albu se objevují také vokály zpěváka Death Row R&B Dannyho Boye, Aarona Halla, Vala Younga a multiplatinového R&B dua K-Ci & JoJo. Hurt-M-Badd, rapper, zpěvák a hlavní producent alba, který se na albu podílel jako Tyrone Wrice, nazpíval vokály v písni „Hold Ya Head“. Young Noble ze skupiny Outlawz vzpomíná: Začali jsme psát a trvalo nám to dlouho. ‚Pac říkal: „Kdo něco má? Bad Azz, máš něco?“ a perfektně to sedělo, takže to bylo určeno pro Bad Azze, aby v té písni hrál. Už jsme byli na milionu ‚Pacových písniček. To byl jeho způsob, jak nás motivovat: „Jestli nejste připravení, tak tu písničku nedělejte.“

Texty písní:

Zatímco All Eyez on Me považoval Shakur za „oslavu života“, The Don Killuminati: The 7 Day Theory je mnohem temnější. Shakurův rap je stále emotivní, ale v celém albu je zintenzivněn. Některé písně na albu obsahují jemné i přímé urážky Shakurových rivalů v době vrcholícího sporu mezi východním a západním pobřežím. Mezi uraženými rappery jsou The Notorious B.I.G., Junior M.A.F.I.A., Puff Daddy, De La Soul, Jay-Z, Mobb Deep, Nas, Xzibit a bývalý kolega z labelu Death Row Dr. Dre, stejně jako newyorští hiphopoví manažeři Jimmy „Henchman“ Rosemond, Jacques „Haitian Jack“ Agnant a Walter „King Tut“ Johnson, obvinění ze spolupráce s Puff Daddym a Bad Boy Records při organizování útoku na Quad Studio v roce 1994.

Ačkoli Shakur urazil na Nase v písních „Intro/Bomb First (My Second Reply)“ a „Against All Odds“, rapper Young Noble, který se objevil v několika písních na albu The 7 Day Theory, v jednom rozhovoru uvedl, že Nasova skladba „I Gave You Power“ byla hlavní inspirací pro Shakurovu píseň „Me and My Girlfriend“. Shakur a Nas urovnali svůj spor na předávání cen MTV Video Music Awards v roce 1996 několik dní před Shakurovou vraždou. Měli se setkat v Las Vegas, ale nikdy k tomu nedošlo, spolupracovník Death Row Kurt „Kobane“ Couthon v rozhovoru v roce 2016 prozradil, že Shakur poslouchal Nasovu skladbu It Was Written v den, kdy byl zastřelen – 7. září 1996 – na cestě do Las Vegas.

Vydání:

Don Killuminati: The 7 Day Theory vyšlo 5. listopadu 1996 a debutovalo na prvním místě amerického žebříčku Billboard 200. Během týdne od vydání se ho prodalo 664 000 kopií a dosáhlo druhého nejvyššího prodeje za první týden roku. 15. června 1999 bylo album certifikováno jako čtyřnásobně platinové za prodej více než čtyř milionů kopií ve Spojených státech.

George „Papa G“ Pryce, bývalý šéf propagace Death Row, prohlásil, že „album Makaveli, které jsme udělali, bylo tak trochu jazykolamem a nebylo připraveno k vydání, [ale] poté, co byl Tupac zavražděn, vyšlo…“. Předtím to mělo být něco jako undergroundové [vydání]“

Singly:

První dva singly, „Toss It Up“ a „To Live & Die in L.A“, byly vydány 26. září, resp. 16. listopadu 1996. Bývalí kolegové Dr. Dreho z Death Row, včetně Shakura, nahráli a pokusili se vydat „Toss It Up“, obsahující četné urážky namířené proti Dr. Dremu a využívající záměrně podobný instrumentál jako Dreho produkce na „No Diggity“ od Blackstreet, ale byli nuceni produkci nahradit poté, co Blackstreet vydali vydavatelství příkaz k zastavení a zákazu distribuce písně. Ve videoklipu k písni „Toss It Up“ vystupují Shakur, Danny Boy, K-Ci & JoJo a Aaron Hall a režíroval ho Lionel C. Martin. Podle Death Row Records to byl poslední videoklip, který Shakur natočil. V klipu se objevila také herečka LisaRaye McCoy. O několik let později unikla na veřejnost nezveřejněná verze klipu, která je známá jako „Toss It Up Beach Version“.

Album „To Live & Die in L.A.“ produkoval QDIII, který byl kromě Demetria Shippa, producenta alba „Toss It Up“, jediným producentem mimo Death Row. QDIII byl jedním z Shakurových oblíbených producentů. QDIII řekl časopisu XXL:

Byl jsem s Pacem ve studiu, měl jsem s sebou nějaké desky a pustil jsem mu jednu starou písničku, abych zjistil, jestli se mu líbí. Cítil to a řekl mi, ať jdu domů a udělám takovej beat. Šel jsem domů a co nejrychleji jsem to nahrál a myslím, že jsem se vrátil ještě ten večer a on si tu skladbu poslechl třikrát a asi za 15 minut už měl hotový text. Šel do kabiny, aniž by někomu řekl, o čem ta skladba je, prostě ji složil na jeden zátah – asi přes tři stopy. Pak řekl Val Young, o jaký koncept jde, a ona šla dovnitř a svůj refrénový vokál položila taky na jeden záběr. Po dokončení vokálů ‚Pac nechal Rickyho Rouse [hudebník Makaveli] nahradit moje klávesové basové a kytarové party živými basovými a kytarovými party a skladba byla hotová – celkem za necelé dvě hodiny. Ta písnička prostě vyplynula ze všech, kteří se na ní podíleli. Nikdo se dvakrát nerozmýšlel, nikdo o ničem nepochyboval. Jela na plné obrátky, dokud nebyla hotová – jako by byla řízená nebo měla být. Od té doby, co jsem takhle nahrával, aniž bych nad tím dvakrát přemýšlel, jsem změnil pohled na tvorbu hudby.

Videoklip k písni „To Live & Die in L.A“ byl natočen v červenci 1996. Shakur v něm pracuje ve stánku s ovocem a projíždí se po Los Angeles v autě plném žen, a také obsahuje různé scény a záběry z významných míst a událostí v Los Angeles. Byl to první videoklip natočený k albu. 11. února 1997 vyšel závěrečný singl alba „Hail Mary“. Videoklipy ke skladbám „Hail Mary“ a „To Live & Die in L.A lze nalézt na dvojdisku The Don Killuminati: The 7 Day Theory.

Obal alba:

Obal alba The Don Killuminati vytvořil umělec Ronald „Riskie“ Brent z Comptonu, známý jako „Riskie Forever“.Podle Riskieho představil Marion „Suge“ Knight, výkonný ředitel Death Row Records, Riskieho Tupacovi na natáčení videoklipu California Love (Remix) v Comptonu v Kalifornii. Riskie mu během pobytu v Tupacově přívěsu ukázal své umělecké portfolio a udělal na Tupaca dojem svými výtvarnými díly. Když Tupac viděl jeho díla, souhlasil, že Riskie má dobrý umělecký talent, a požádal ho, aby mu udělal obal příštího alba. Riskie obdržel telefonát od tehdejšího prezidenta Death Row Norrise Andersona s Tupacovou žádostí, aby ho nakreslil na kříž pro obal svého příštího alba.

Obal alba Don Killuminati čerpá z renesančních vyobrazení ukřižování Ježíše Krista. Tupac je na obrázku sám, s hlavou nakloněnou na stranu a s klasickou ranou na pravém boku podobnou té, kterou měl Ježíš na obraze ukřižování. Tupac má hlavu zakrytou šátkem a ruce i nohy mu pokrývá ostnatý drát. Na obraze chybí Tupacovo ikonické tetování „Thug Life“, protože je zakryto nálepkou s doporučením pro rodiče. Na Tupacově kříži je mapa spojující různá města z celé země. Uvedená města mají velkou afroamerickou populaci, včetně hlavních městských center východní, západní a jižní části Spojených států. Barevný vzor kulturní produkce je ponurý červený a černý. Jediným světlem v uměleckém díle je měsíc a několik paprsků světla, které vycházejí z prasklin na kříži. V blízkosti spodní části obrazu je napsáno prohlášení o vyloučení odpovědnosti: „Tento portrét není v žádném případě vyjádřením neúcty k Ježíši Kristu. -Makaveli“

Existuje mnoho výkladů obalu tohoto alba, hlavní motiv však sděluje, že Tupac prostřednictvím vyobrazení zdůrazňuje to, co vnímá jako své očerňování ze strany médií a ponechání osamocenému osudu. Nálepka s rodičovským poradcem by mohla odkazovat jednak na to, co vnímal jako svou démonizaci kvůli promiskuitnímu životnímu stylu, ale především by mohla odkazovat na jeho odsouzení za sexuální napadení, v němž tvrdil, že je nevinný. [29] Názvy měst, které jsou na obalu alba, mohou být vyjádřením Tupacova přesvědčení, že reprezentuje celou afroamerickou komunitu v jeho veřejném očerňování, že je stejně jako Afroameričané jako celek vystaven na odiv, aby byl nahlížen a posuzován euroamerickým rasovým prizmatem. Toto téma reprezentace navíc souvisí i s politickou angažovaností Tupaca Shakura, neboť ten před svou vraždou prohluboval svou politickou aktivitu v podobě založení hiphopové politické strany.

Přijetí od kritiků:

Po vydání knihy The Don Killuminati: The 7 Day Theory polarizovala kritiky, ale zpětně se setkala s příznivým ohlasem. Muzik označil desku za jednu z nejdůležitějších v tomto roce a poznamenal, že „dokonale zachycuje temné napětí vznikající v centru krutého žáru, kterým je Město andělů.“ XXL udělil albu perfektní pětihvězdičkové hodnocení. The Source, přední hiphopový časopis ve Spojených státech, označil desku za lepší než Shakurovo kritikou oceňované album All Eyez on Me. Kritik Cheo H. Coker z Los Angeles Times viděl v albu The Don Killuminati „sílu a dojemnost“, ale poznamenal, že postrádá epický rozsah Shakurových předchozích alb Me Against the World a All Eyez on Me. „Právě v těchto albech – a písních jako „Brenda’s Got a Baby“, „Lord Knows“ a „Only God Can Judge Me“ – bude odkaz tohoto zmučeného, talentovaného umělce nalezen nejlépe“.

Richard Harrington z deníku Washington Post měl pocit, že „Shakurův hlas zní, jako by v něm občas vřela krev“. „Bylo by snadné to všechno odmítnout jako rapperské chvástání,“ uzavřel svou recenzi, „ale upřímný vztek a agrese a Shakurův osud – byl zastřelen před dvěma měsíci ve věku 25 let – naznačují, že tato hudba je myšlena smrtelně vážně“.

Někteří recenzenti se o albu vyjádřili negativně. Stephen Thomas Erlewine z AllMusic udělil albu 2,5 hvězdičky z pěti. „Všechno na The Don Killuminati: “ poznamenal. „Death Row vydali toto posmrtné album pouhých osm týdnů po smrti Tupaca Shakura, který zemřel na následky střelných zranění, pod jménem Makaveli, což je pseudonym odvozený od italského politika Niccola Machiavelliho, který obhajoval používání lsti a strachu na své nepřátele. Vystoupení Dona Killuminatiho tak krátce po Tupacově smrti samozřejmě vedlo mnoho konspiračních teoretiků k domněnce, že rapper stále žije, ale to vše bylo součástí promyšlené marketingové strategie Death Row – vydavatelství potřebovalo něco, co by udrželo zájem o album, protože hudba je zde velmi nekvalitní.“ Odsoudil také desku za to, že se soustředí na „nic než unylé G-funkové beaty a zpětně kousavé soupeření mezi východním a západním pobřežím“. V negativní recenzi časopisu People se k tomu vyjádřili slovy: „…: „Ve světle toho, jak zemřel, se celé to krveprolití zdá být předurčené a smutné. Zároveň lze Don Killuminati považovat za Tupacovo poslední velké umělecké prohlášení. Upřímně řečeno, deska není tak dobrá.“

Názory hiphopové komunity a ostatních rapperů:

Emoce, hněv a děsivost, které na albu předvádí, obdivuje velká část hiphopové komunity, včetně jiných rapperů: „Je spousta desek 2Paca, které se mi líbí,“ řekl 50 Cent, „ale tahle je konzistentní po celou dobu. Můžete si to pustit a uklidit si celý dům.“ Rapper J. Cole album označil za jedno ze svých nejoblíbenějších všech dob, komentoval ho slovy: „Dohromady, od ‚Hail Mary‘ přes ‚Krazy‘ až po ‚Against All Odds‘, je to hluboké. Tohle album je pro mě s postupem času čím dál lepší. Me Against the World je taky takové, ale Makaveli je opravdu to, kde čím jsem starší, tím víc z toho mám. Každý rok, co jsem starší, slyším tohle album jinak. Vím toho o životě víc, takže si říkám: „Do prdele, tohle měl na mysli.“ A taky si říkám, že je to pravda. Takže album Makaveli je super zvláštní.“[46]

Číslo tracku:Název:Texty:Produkce:Délka:
1.„Bomb First (My Second Reply)“ (featuring Outlawz)Tupac Shakur, Malcolm Greenridge, Rufus Cooper IIIMakaveli, Darryl „Big D“ Harper4:57
2.„Hail Mary“ (featuring Outlawz)Shakur, Cooper III, Katari Cox, Yafeu Fula, Tyrone Wrice, Joe Paquette, Bruce WashingtonHurt-M-Badd5:10
3.„Toss It Up“ (featuring Aaron Hall, Danny Boy, K-Ci & JoJo)Shakur, Aaron Hall, Daniel Steward, Cedric Hailey, Jo Jo HaileyDemetrius Ship, Reggie Moore5:06
4.„To Live & Die in L.A.“ (featuring Val Young)Shakur, Valaria YoungQDIII4:33
5.„Blasphemy“ShakurHurt-M-Badd4:38
6.„Life of an Outlaw“ (featuring Outlawz)Shakur, Greenridge, CoxCooper III, Mutah BealeMakaveli, Darryl „Big D“ Harper4:56
7.„Just Like Daddy“ (featuring Outlawz)Shakur, Yafeu Fula, Malcolm Greenidge, Rufus Cooper IIIHurt-M-Badd5:07
8.„Krazy“ (featuring Bad Azz)Shakur, Harper, Jamarr StampsDarryl „Big D“ Harper5:16
9.„White Man’z World“Shakur, HarperDarryl „Big D“ Harper5:38
10.„Me and My Girlfriend“ShakurMakaveli, Darryl „Big D“ Harper, Hurt-M-Badd5:08
11.„Hold Ya Head“ (featuring Hurt-M-Badd)Shakur, WriceHurt-M-Badd3:59
12.„Against All Odds“Shakur, WriceMakaveli, Hurt-M-Badd4:37
Celková délka:59:05