Tupac Shakur: Diskuze u kulatého stolu

Tupac Shakur: Diskuze u kulatého stolu

Tupac Shakur jednou prohlásil, že jeho „velká huba“ má tendenci dostávat ho do velkých problémů. Člověk, který je zodpovědný za násilné songy jako jsou „Hit Em Up“ a „Bomb First“ si je vědom toho, že tyto songy ho tak akorát očernily a potvrdily tak přesvědčení, že ho dostanou do problémů. Bylo samozřejmé, že se ocitne ve velkém problému. Traduje se, že údajně postřelil dva strážníky, kteří byli zrovna mimo službu. Jeho postava vedla rovněž ke sporu mezi Východním a Západním pobřeží, rozštěpila tak národ Hip-hopu. A to se nezmiňujeme o tom nejhorším, o jeho odsouzení z pohlavního zneužití v roce 1994. Všechno se to ale událo tak neočekávaně, tehdy vyšlo i jeho druhé album Strictly 4 My N.I.G.G.A.Z, Tupac si chtěl udělat srandu i z médií, že na něho najímají bělochy, kteří mu pokládají otázky typu: „Pane Shakure, můžete nám prosím vysvětlit význam vašich násilnických textů?“

Jeho násilné texty mu ale jen dalo by se říci „pohnojily tvář“, tvář jednoho z nejsložitějších osobností v hudební historii. Třeba song „I Get Around – Daří se mi z toho vyváznout“, s příběhy o misogynství a volném pohlavnímu styku, nebo song „Keep Ya Head Up – Měj hlavu vztyčenou“, který vytvořil proto, aby dodal sílu mladým ženám. Chtěl je tímto songem povzbudit, aby byly silné navzdory svému vystupování. Dalo se tedy říct, že již tehdy se na scéně objevily Dva Tupacové, chápete to? Dva, Pacové. 2Pac.

Podařilo se nám nashromáždit, v tzv. „kruhové diskuzi“ a především prozkoumat obě strany Pacovy osobnosti. Zajistili jsme si talent několika umělců, kteří ho velice dobře znali, tedy Pudgee The Phat, Buckshot the BDIT, Chino XL, Adisa Banjoko a pár expertů v dobrém slova smyslu, Cormegu a Dj Fatala, aby nám umožnili podívat se na několik jeho „nejenergičtějších“ textů.

AllHipHop.com: Dříve, než ale začneme, máte vy osobně nějakou oblíbenou píseň, o které byste se rádi zmínili?

DJ Fatal: „Life Goes On“ (Život jde dál) byla pro mě vždycky tou písní, protože jsem cítil její text a to jak s ní Tupac vyšel. Je obtížné, když někoho ztratíte a tato nahrávka vám pomůže jej oplakat a pokračovat v tom… musíte se držet své víry. Když slyším ten song, tak přemýšlím o dobrých časech, které jsem sdílel s kýmkoliv, koho jsem ztratil. Je dobré mít takovéto vzpomínky a někdy jen tak nečinně sedět a vzpomínat. Dodává vám to skutečnou kontrolu. Tupac jednou řekl „Můžete proběhnout semafory, ale čtěte si ukazatele směru.“ Tímto vlastně řekl, chopte se šancí, ale buďte opatrní. To je pro mě „Life Goes On“, že v životě není všechno jen pokryté cukrem a že se v tom nedá jen tak pokračovat.

Chino XL: „White Man’s World“ (Život bělocha) z alba Makaveli. Zní tam, „Where my daddy at…Why the keep on calling me nigger? Get my weight up with my hate a pay them back when Im bigget… Still thugging in his jail cell…Hearing Brothers screaming all night, whishing they would stop.“ Překlad: (Kde je můj tatínek… Proč mi pořád volaj? Zvedni to břemeno nenávisti a zaplatit jim zpátky, jsem větší..Pořád jsem rváč v jeho cele… Slyším bratry jak hulákaj celou noc, přejou si, aby s tím už skoncovali). Mám z toho smíšené pocity, změnil jsem si to ale podle sebe: Jsem ten, kdo zvedne to břemeno nenávisti. Zaplatit jsem těm zkurvysynům zpět, teď jsem větší. Určitě ví někdo, kdo už byl v base, že tam jsou po nocích volové, co prostě jen hulákaj, ja bych mu řekl, „Drž už sakra hubu, hej!“

Buckshot: „Picture Me Rolling“ (Představte si mě, jak si to válím) z alba All Eyez On Me. „Představte si mě, jak si to válím ve svém Mercedesu, značky 500.“ Tupacovi se podařilo najít tolik způsobů a dát je lidem, a přesto je neudělat kýčovité. Pro mě to byl básník i s jeho texty, který neměl obavy z toho, že se to uchýlí do ulic. V tom songu rapuje: „Nemám na vás čas, niggové. Chci jen plivnout na falešný zmrdy. Chápete mě, je vám to jasný?“ To je ten stav mysli, ve kterým jsem i já.

Cormega: „Hail Mary“ (Zdrávas Maria“. Pro mě byl Tupac rozhodně prorok. Je to až bláznivé, jak byl do toho zabraný. Kolik rapperů má k tomu dni na hrudi jeho tetování? Byl to dokonalý rapper. V žádném filmu se nikdy neobjevil rapper s takovou přitažlivostí. Neexistuje rapper, který by měl více pouličního půvabu. Srovnal bych ho k Bobu Marleymu, pokud by šlo o pravdivou ikonu. Neexistuje rapper, který by byl na jeho úrovni.

Pudgee: „Never Had A Friend Like Me“ (Nikdy neměl přítele jako já) je pro mě zvláštní. Kdybyste ho znali, pocítili byste, že vám skutečně napsal píseň. Přítel je osoba, která dá facku někomu, kdo o vás mluví hnusně, když tam nejste. On byl takovým člověkem.

AllHipHop.com: Chtěly bych odstartovat diskuzi o mé oblíbené dojímavé písni. „Dear Mama“ (Drahá Mami). Jaká je vaše reakce na text “ I když jsi byla fanda do cracku, mami, vždycky jsi byla mou černou královnou“…

Buckshot: Tohle dodalo Tupacovi po celém světě definitivní úctu. Otevřel se celému světu a přitom se nebál bezbrannosti té pravdy. Jako dítě si prošel v ghettu tím, čím prochází spousta dětí. Vzdal velikánskou úctu jeho matce – jeho královně – bez ohledu na to, jestli byla dole či nahoře, nebo čím si prošla. To poselství bylo pro každou matku skutečně silné, rozhodně i pro každé dítě, které to tehdy slyšelo.

Chino XL: Když se stáváte starším, všímáte si u své maminky určitých nestálostí, které jste možná předtím nepostřehli, když jste dospívali. Začínáte si tak uvědomovat, že některé věci, které udělala nebyly možná ty nejvýznamnější. Ale bez ohledu na to je to pro vás stále vaše Královna. Není osoby, která by si neposlechla ten song a nepřála si zvednout telefon a zavolat své mamince. Nezajímá mě sakra kdo jsi, i tebe se to týká.

AllHipHop.com: Zdálo se, že i když vznikl song „Dear Mama“, objevil se i song druhý „Against All Odds“ (Navzdory všemu). V něm rapoval o tom, že: Jsem zabiják Bad Boyů, Jay-Z umře taky, vyhlížím Mobb Deepa, toho niggu, a až ho najdu.“ Je to velmi, velmi mocný rým. Jaké jsou vaše myšlenky?

Cormega: Mnoho lidí si myslí, že na Východním pobřeží tehdy operoval Biggie a na Západním zas Tupac. Tak to ale nebylo. Big poháněl New York. Tupac zas celou Ameriku. Jednou jsem byl v klubu s Mobb Deepem v Severní Karolíně a kousek od nás, niggové v davu křičeli kolem sebe „Makaveli!“ Tohle je pro Východní pobřeží! Tohle vám ukazuje, jak moc silnou měl autoritu.

Buckshot: Ještě bych něco rád řekl. Řekl teď nebo to nechal navždy v míru. Když chcete říct niggovi „Vykuř mi ho, tak mu řeknete takovýto blábol.“ Pokud mu chcete říct, „Mír brácho, měj se dneska dobře,“ tak mu to prostě řeknete. Ale nikdy mu neříkejte něco, co mu prostě nechcete říci.To je to, co mě naučil Tupac.

AllHipHop.com: Je jasné, že měl pro staré rappery vybraná slova, tak jako Makaveli v songu „Navzdory všemu.“ Tam říká, „Niggové, vypadáte jako Larry Holmes, vyzáblý a nemocný, snažíte si se mnou zahrávat, nahlédněte do De La Soul, zakousněte se do svého kokota.“ Co všechno si o tom myslíte?

Chino XL: Myslím, že byl z nějakého důvodu do De La Soul dost blázen.

Adisa Banjoko: To tedy ano, nejzábavnější rýmy, které kdy byly v hiphopu. To jsou rýmy, které ho ukázaly velice pošetilým, tedy jinou stranu Tupaca. I když byl rozzuřený, či naštvaný, mohl pořád ze sebe dělat šaška. Jedna z těch věcí, která je na tom však zajímavá je ta, že si nikdo nepamatuje jeho song „Old School“ (Stará škola)

AllHipHop.com: Přesně! To mě přivádí k mému dalšímu songu, „Old School“, kde rapuje o něčem takovém, že „Vyšli jsme krást, vzpomentě si na Raw (sprosťáky), s Daddy Kanem, když to De La Soul tlačil do dír.“

Chino XL: Co to je, nějaká část rozhovoru s De La Soul?

Adisa Banjoko: Nikdo si nepamatuje ten song. Nikdo, nikdo, nikdo necituje tenhle song. Mluví tam jakoby z duše, není tam pravej MC, ale je to spíše o kultuře hip-hopu na Východním pobřeží. Nikdo mu za ten song nedává dost lásky. Tehdy na to dost zapomněli a Naughty By Nature byly v té době dost utažení. Lidem možná připadalo, že nesnášel Východní pobřeží, ve skutečnosti ho ale přávě Východní pobřeží vychovalo tak moc jako to Západní.

Cormega: V tomhle songu rapoval rovněž i italské zmrzlině. To aspoň ukazuje, kolik toho věděl a jak moc respektoval tuhle kulturu. Přišel jsem, abych poznal Fatala Husseina z Outlawz a nějak jsme se dali do sebe a stali se velice blízkými kámoši. Skrze něho, jsem se hodně naučil o Tupacovi. Vždy miloval New York. Bez ohledu na to, co na to říkaly mediální prostředky, New York vždy miloval i Tupaca. Postřelili ho tam, je ale samozřejmé, že se stal paranoidním, ale myslím, že by se to stalo komukoliv, koho by postřelili. (Incident, kdy ho postřelili při odchodu ze studia v New Yorku, rok 94).

AllHipHop.com: V „California Love“ rapoval o tom, „Venku na kauci, zas volnej z vězení, sním o Kalifornii.“ Jaká je vaše reakce na tohle, Chino?

Chino XL: Kalifornie je opravdu všechno, co si jen dokážete představit. Jestli si představíte Kalifornii jako pláž na víkend, kde je spousta prachatých děcek s tlustýma bachorama, tak to je právě tohle. Jestli si představíte, že jdete do klubu Crenshaw právě v pátek v noci, pak je to nigga fakt skutečný. Jestli si dokážete představit i to, že máte na sobě blbou barvu a jste na špatným místě a vás někdo položí na zem a okrade vás, tak je to taky skutečný. Dokážu si představit, jak zrovna na tom místě myslel Tupac, „Hej, jsem venku, ponořím se do toho, jdu si sehnat nějaký ty řetězy… a pojezdit po Melrose.“ To jak rapuje o tom, že, „Až vyjdu na svobodu, tak se dostanu do problému.“

AllHipHop.com: Adiso, pocházíte ze Zálivu. Řeknete nám něco k tomu?

Adisa Banjoko: Když šel Tupac do vězení, nevěděl jsem, jak mu mám rozumět. Pamatuji si, když jsem já a má manželka jeli přes San Jose, tak dávali v rádiu jeho píseň. A já na to, „Můj Bože, ten blázen se stává významnějším a tvrdším a silnějším, než to mohl kdokoliv čekat.“ A potom vyšel možná až moc přeplněný myšlenkama. Litoval jsem toho, že jsem mu nenapsal dříve, než se dostal z vězení. Podle energie z toho songu jsem věděl, že ho ovlivnilo spoustu věcí, které neměl v době, když šel do vězení.

AllHipHop.com: V songu „I Get Arond“ rapoval o tom, že, “ Kdybych na to neměl, proč bych se s tím potácel? Je hodně skutečných Gangsterů v tomhle období, fanynky krájejí pravdu a říkaj samý lži.“

Adisa Banjoko: Kámo. Nebylo to něco jako proroctví? Nepřišlo to hned, jak šel do vězení? Je to šílené, co?

Chino XL: Nejlepší rada, kterou jsem kdy dostal byla od Erica B. Řekl mi, aby nikdy nenechával ve svém hotelovém pokoji nějaké fanynky, abych jim nedával své telefonní číslo a abych se jich nikdy nedotýkal. Pokud jste na cestě s lidmi, které nekontrolujete, buď zůstaňte na tom stejném podlaží s celým vaším doprovodem, nebo si to radši namiřte do jiného hotelu. Musíte o tom jen přemýšlet. Poslouchejte ten rým. To je celý tvůj život, Tupacu.

AllHipHop.com: „I Get Around“ je na tom samém albu jako další song o kterém bych chtěl s vámi hovořit, je to „Keep Ya Head Up.“ Tupac je zdánlivě v rozporu se sebou samým obhajováním tohoto následujícího rýmu: „Když vám řekne, že nejste nic, nevěřte mu. A když se vás nenaučí milovat, měla byste ho opustit“. A co tohle, pánové?

Adisa Banjoko: Tupac dělal písně o černých královnách. Dělal i písně o přebudování černé rodiny, třebaže se snažil bojovat za tyto věci. Vždycky byl schopný přistoupit proti aktuálnímu uspořádání celé Ameriky, té doby. Teď, když máte člověka, který se snaží jednat jako Tupac, nikdo ale nepobere pochodeň, aby zaútočil proti tomuto uspořádání a nevysvobodí černošky. Tito pohlaváři nejsou schopni darovat nějaké peníze charitě. Ale je jisté to, že budou vylívat likér, hned potom, co dostanou kdejaké ocenění a když se bude mluvit o tom, jak důležitý byl pro jejich život. Ale ony pro něho nedělají NIC, tomu co věřil, těm institucím.

Cormega: To je to, o čem tu mluvím, o tom skvělém rapperovi. Udělá song takový jaký byl „I Get Around“ a rodiče zakážou svým dětem ho poslouchat. Ale pak zničehonic udělá song, něco takového a všichni jsou překvapeni, najednou je to nejoblíbenější rapper těch rodičů. Je těžké věřit tomu, že on byl vůbec rapper.

Chino XL: Zřejmě směřujeme k tomu, abychom dbali na vztahy žen, které jsou utlačované u mužích, ale oběma způsoby. Jste-li otec a uděláte své ženě dítě, tak dáváte svému děťátku veškerou svou lásku. Není tedy hezké mluvit o tom, že ten rým platí jen pro ženy. Bez ohledu na to, v jakém vztahu jste, nemůžete dovolit, aby vám nějaká osoba vzala vaší energii. Pokud se nenaučíte milovat osobu, se kterou jste, měli byste ji zanechat kvůli tomu, aby si ve vás utvrdila myšlenky. Jestli to ale promarníte, pak nemáte nic.

AllHipHop.com: Konečně je na řadě song s názvem „Hit Em Up“ (Udeříme do nich), který tak rozděluje věrnost dvou pobřeží. Ten začal velmi silným otevřeným rýmem, chci tedy slyšet vaše názory a myšlenky nad tím. „Nemám žádné kámoše, to je důvod, proč jsem vyšukal tvou děvku, ty tlustej zmrde.“

Cormega: Naučil jsem nezahrnovat sám sebe k jiným lidem, protože „beefy“ jsou vlastně jiné songy. K tomuto dni vlastně jediní lidi, kteří na ten song reagovali byli Lil Kim a Mobb Deep.

Dj Fatal: Pamatuji si historku, kterou mi před pár lety vyprávěl producent toho songu, Johhny J. Pro tu nahrávku to ale tak nebylo. Texty tehdy tzv. mluvily sami za sebe, byl to velmi intenzivní song. Ale to, co jsem slyšel, bylo to, že ta páska z cívky tehdy rachotila a sjela celá na zem. Inženýři jí museli celou dát zase dohromady, hned po tom, co byla vlastně udělána. Johhny J k tomu řekl, že pokud na konci songu nastražíte dobře uši, mohli byste zaslechnout tu tzv. „vadu“. K tomuto dni ale nikdo nenahrál lepší „beef“ song! To víme jistě!

Chino XL: Myslím, že se jen snažil dostat Biggiemu pod krk. Snažil se ho jen naštvat.

AllHipHop.com: Chino, jste jediný umělec v tomto složení, který byl kdy na té nahrávce tzv. „dissován“. Jak jste se cítil poprvé, když jste to slyšel, jaká byla na to vaše reakce?

Chino XL: Byl jsem jen blbý teenager. Nehleděl jsem si toho, čeho by si lidi měli hledět. Jen jsem si představoval to všechno jako metaforu. „V tomhle průmyslu, nesnažím se s tím vyjebat jako Tupac ve vězení.“ Byl jsem jen malý usmrkanec, který se snažil o čemkoliv rýmovat. Tupac byl skutečně do toho blázen a nebral to nijak vážně. Naštěstí, dříve, než ho postřelili, měl jsem šanci s ním mluvit a říct mu, že jsem nemyslel nic tím mým menším rýmem. Tehdy to byl perfektní moment, předtím, než byl prohlášen za mrtvého.

AllHipHop.com: Pudgge, ve skutečnosti jste na konci té „čisté“ verze křičel, že? Vy jste znal oba, tedy Biggieho i Paca, byl jste tedy v zajímavé situaci. Jaké to bylo? Co se dělo tehdy kolem Biggieho?

Pudgee: Tupac byl v té věci jako můj bratr. Vlastně jsem nevěděl nic o té nahrávce, tehdy, když na ní dělal. Lidi tehdy jen chodili ke mě a říkali, „Hej, Pac ti tam dovolil pěkně zařvat!“ Jsem z New Yorku. Balil jsem jointy s Biggiem. Bylo to docela šílený. Tupac a já jsme se tehdy na to téma dost bavili, o straně, kterou si vybral, mezi ním a Biggiem. Mé přátelství s oběma bylo tehdy více než jen hudba. Necítil jsem, že by Biggie měl k té nahrávce nějaký odpor, ten byl v pohodě. Snad se nechystáte, abych si vybral mezi vámi a mým bratrem.

AllHipHop.com: Nějaké poslední myšlenky z vaší strany?

Chino XL: Pac přistupoval k textům stylem, že „teď ve vás vyvolám můj pocit.“ I kdyby se to ale nerýmovalo, dokázal bych se ujistit, že byste vyšli ven s tím songem, a vaše krev by pumpovala nehorázným tempem. V té době měl jedny z nejlepších frází, co kdo kdy vůbec měl.

Buckshot: Řeknu vám jediné, Tupac prodal 73 milión nahrávek. 73 miliónů nahrávek! Na této zemi není umělec, který by prodal za svého života tolik nahrávek a ještě k tomu v rapu. Nikdo, nikdy.

Cormega: Nezajímá mě to, co každý říká, že Makaveli je skutečné Black Album. To album nedostalo žádné povýšení, žádné velké recenze, mýlil jsem se v té době, když jsem myslel, že se objeví recenze v časopisu The Source. Pořád má to album neskutečný dopad na celý New York, tam kde absolutně nehraje žádné rádio.

Adisa Banjoko: Když jsem jednou šel do klubu Townsend, v té době to byl velice známý klub v San Franciscu. Tehdy tam hráli Run DMC s Brand Nubian. Jen jsem proběhl dveřmi s mým kámošem. Tupac volal a já na něho, „Jak je, Bishope?!“ (postava z jeho prvního filmu). A já na to, „Jak je, a pořád jsem přitom běžel.“ O pár minut později přišel ke mě Money B, jeho kámoš z Digital Underground a zeptal se mě, „Hej, cos to říkal Tupacovi?“ Viděl tě, jak procházíš dveřmi a ty jsi ho ani nepostřehl.“ Pak jsem ho našel a omluvil jsem mu za to, co jsem mu udělal. Nechal to být a řekl na to, „V pohodě, teď ale se mnou někam půjdeš.“ Řekl jsem mu, že tady čekám na Run DMC. On na to, „V pohodě ale budeš toho litovat.“ Tupac pak vtrhl na podium s MC Serchandem a udělali tak zkurveně dobrej freestyle, že na to snad nikdy nezapomenu. Dav se přitom snad splašil. Pamatuji si, jak se Tupac díval na mě a kýval a smál se tomu „Říkal jsem ti to!“ Měl jsi jít se mnou na parket, byl bys tam taky!“ (Směje se). Tupac byl velice výbojný, než si sám dokázal přiznat, ale byl také ochoten odpustit to, čemu lidé porozuměli.

AllHipHop.com: Pudgee, chtěl byste se s náma podělit ještě o nějakou tu historku?

Pudgee: Další zábavná věc byla pro mě a pro něho, když jsme byli na mítinku v Atlantě. Bylo to v roce, kdy měl Suge a Dre „beef“ s Lukem. Bylo to šílené, snad celých 45 minut házeli z balkónu židle. Každý se jim snažil vyhnout, proto taky utíkal pryč. Luke Campbell tam přišel, s celým fotbalovým týmem z Miami. Každý mlátil každého do tváře..I policajty…Latifah byl hodně divokej…Bylo to fakt velký. Pac na to, „Hej, myslíš, že když tady budeme stát uprostřed, že taky dostaneme do xichtu, neměli bychom potom na někoho z nich podat žalobu?! A já na to, „Nechci jen zemřít,“ tak jsme odtamtud běželi jako všichni jiní. Bylo to asi podmíněno rozsahem naší tuposti. (směje se).

Zdroj: www.allhiphop.com
Překlad: DjBeton