Home Interview - slavní vypráví o Pacovi 50 přeložených historek z Pacova okolí – jaký byl ve skutečnosti?

50 přeložených historek z Pacova okolí – jaký byl ve skutečnosti?

ZPOVĚĎ U SOUDU

Tupac se postavil a řekl první věc za dobu, co chodil dva týdny do soudní síně: „Víte, ctihodnosti, v celém tomto soudním řízení jste se mě, ani mému právníkovi ani jednou nepodíval do očí. Je zřejmé, že tady nejste kvůli tomu, abyste vykonal spravedlnost. Proto nemá smysl Vás tady obměkčovat nějakýma větama. Mě je jedno, co děláte, že nás nerespektujete, tohle není otázka soudu,  pokud jde o mě, tak žádná spravedlnost tady učiněna není a vy se mi pořád nedokážete podívat do očí. Proto vám na rovinu říkám, dělejte si co chcete, dejte mi kolik let chcete, protože já nejsem ve vašich rukou, jsem v rukou Božích.

 

JÁ CHCI FLAŠKU – ABOVE THE RIM

Scéna z filmu Above the Rim, Tupac chtěl po režisérovi filmu, aby mu dal na stůl láhev, aby to vypadalo lépe ve filmu. Herečka Cindy Malika vzpomíná na natáčení: „Chystali jsme se zrovna natáčet scénu předtím, než Paca ve filmu zastřelí. Bylo to hned po tom, co jeho kámoše Wooda Harrise ve filmu zastřelí. Tupac chtěl po štábu, aby mu dal na stůl láhev alkoholu. Šéf produkce k němu přišel a řekl: „No nevím, asi ne, můžeš to rozbít a udělat nepořádek.“ Pac se postavil a začal na něho křičet: „Hele, můj nejlepší přítel zemřel, nebudu tu sedět s jedním panákem, chci celou flašku.“

 

MATERIALISMUS – AMERICKÁ KRÁSA

Všední den v Oaklandu. Richie Rich vyzvedl Tupaca na letišti a Pac chtěl zajet do restaurace s názvem „Flint´s Barbeque“. Richie tehdy vlastnil auto 72 Cutlass s krásným bílým interiérem, nedovolil Pacovi sníst v autě ani sendvič.

Pac tehdy přišel k autu a pomazal sedačku BBQ omáčkou a řekl: „Však to půjde umýt, ne? Čeho se bojíš? Je to jen věc.“

 

TUPAC VS. UMĚNÍ  DIGITAL UNDERGROUND

„What You Won’t Do 4 Love“. Jeden z prvních songů, které Shock G produkoval Pacovi. Přitom jsme nahrávání songu vůbec neměli v plánu, ale stalo se to, byla to „čistá magie“. Rapper Ryan D z bandu „51.50“ si v jednom rozhovoru vzpomněl, jak seděli všichni ve studiu: „Nikdy nezapomenu na noc, kdy jsme tam byli my a Shock G začal hrát na klavír. Bylo tam s námi i pár koček a taky Digital Underground. Všichni jsme seděli ve studiu, hulili, pili, odpočívali, fakt super zábava. Shock G najednou začal hrát na klavír.

Vůbec to nebylo v plánu. Měli jsme rozděláno více songů, byli jsme tehdy ve studiu Starlight v Richmondu.  Dali jsme si kouřovej break a v nahrávací místnosti slyšíme piano, na které hraje Shock G. Začali jsme všichni freestylovat. A pak Pac vytáhl z kapsy papír s nějakým textem a řekl že jde na to, že ať ho nahrajeme. A řekl chlápkovi, který to měl na starosti: „hele, nahrej mě.“ A najednou mu tam pustili beat a piano Shocka G. Vůbec jsme to neměli v plánu, prostě jen sranda. Nahráli jsme to za pár minut, bylo to fajn a super vzpomínka.“

Odkaz na song: https://www.youtube.com/watch?v=h5r6kzVLtWw

 

TUPAC VS. NAS – PŘÁTELSTVÍ?

Za touhle fotkou je úžasná historka, kterou vyfotil legendární fotograf hip-hopové scény Al Pereira. V létě roku 1993, DJ Clark Kent hostoval battle v klubu Palladium s názvem „Clark Kent’s Superman Battle for World Supremacy“. Později v ten večer, jelo pár lidí na after party do klubu Amazon. Tehdy začali být slavní i rappeři Pac a Nas. Nas ještě nevydal album Illmatic, zatímco Pac vydal pár týdnů předtím své slavné  album „Strictly 4 My N.1.G.G.A.Z“. Novinářka Vikki Tobak odstartovala v červnu 2016 s vyprávěním historek z focení hip-hopových hvězd. Znala fotku z noci, kdy se potkal Pac, Biggie, Nas a Redman. Podívala se na to, kdo fotku vyfotil a kontaktovala fotografa s prosbou o další fotky z toho večera.

„Dívala jsem se na fotku, byl tam Pac a Biggie, všimla jsem si i jedné fotky, kde byl rapper Nas, takové ještě mládě Nas.“ Našla jsem tu fotku, ale  když jsem projela celý internet, nikde nebyl Nas a Tupac na jedné fotce. Bylo to pro mě překvapením, že existuje fotka Paca s Nasem. Reakce fotografa Ala Pereiry byla následující, protože mu novinářka Vikki řekla, že na jeho fotce je i mladičký Nas, „hele, vím, že byli hodně naštvaní někteří, které jsem fotil, protože v té době byli známí jen Redman a Pac. Nasa jsem vyfotil ještě před jeho albem Illmatic, já se hlavně snažil dostat k Pacovi a k tomu, abych ho vyfotil.“

 

TUPAC CHTĚL BEAT, DOSTAL BEAT

„Jedno ráno jsme seděli v autobuse, dívali jsme se do časopisu Billboard na to, jak se daří albu „Sons of the P“ od naší band Digital Underground. Najednou vidíme, že je v TOP 20 v hitparádě. Tupac začal hledat  své album „2Pacalypse Now“, bylo v TOP 50, ale šlo nahoru oproti předchozímu týdnu. Album „Songs of the P“ získalo akorát platinu. A 2Pacalypse Now překonalo v prodeji 300.000 kusů. Snažili jsme se Paca přesvědčit, „hele, klid, dostane se nahoru, dostane.“ Zavřel časopis a řekl, „no, kéž bych měl beat jako je v songu „Kiss You Back“ a odešel z busu. To mě dostalo, vzpominá Shock G.

Neměl jsem slova. Věděl jsem, že mu to musím umožnit, poslal jsem mu dva beaty, z toho první byl pozdější hit „I Get Around.“ Dostal jsem od něho zprávu, „Joooo, kurva to se mi líbí, tohle je ten song. Chci ho hned nahrát, ani jsem ho neslyšel celej. Jen chvíli a hned jsem ti volal, říkal Tupac v telefonu“ Vzpomíná Shock G v knize Tupac Remembered: Bearing Witness to a Life and Legacy

 

 

TUPAC A KONCERT VE VĚZENÍ

Tupac jednou měl vystoupení ve federální vězení Lompoc v Kalifornii ve stylu Johnnyho Cashe. Jeho nevlastní otec, Mutulu Shakur tak nějak organizoval akci, kde vystoupili členové bandu Thug Life spolu s Pacem a další rappeři a zpěváci. Pro vězně to byl obrovský svátek, že mohou na vlastní oči vidět ženskou R&B skupinu s názvem „Y?N-VEE“ a Tupaca a jeho kámoše.

Tupac se potkal se všemi u svého stolu. Den předtím se v USA přesně v Los Angeles odehrály pouliční bitky, tehdy se různé gangy shromáždily na místě zvaném Watts, aby vyhlásili příměří ve válce, ve které bylo zabito přes sto mladých lidí. Setkání přineslo ovoce. Zúčastněné strany souhlasily, že budou dodržovat kodex o 26-ti bodech, ve kterém bylo uvedeno vše od obchodu s drogami, šikanou, poškozování společnosti.

Předtím se podařilo Mopremu Shakurovi a Tupacovi sepsat tento kodex THUG LIFE a za pomocí Mopremeova uvězněného otce ho dali na papír. Do Kalifornie dorazil jeho nevlastní otec Mutulu Shakur teprve několik týdnů, před tímto setkáním. Ti největší borci z vězení hledali svého mluvčího, milovali hudbu Tupaca a všeho, co Pac do té doby dokázal. Přestože se Pac nezúčastnil vyjednávání o příměří, jeho jméno přineslo celému spolku obrovskou jednotu a prokázalo mimořádné schopnosti vybudovat novou komunitu, kteří dodržovali kodex THUG LIFE.

 

RANDE S HEREČKOU ROSIE PEREZ?

Když se Pac potkal s Rosie Perezovou, vytáhl z kapsy svůj notes a zarecitoval jí jednu ze svých básní. V rozhovoru pro časopis The NY Times si Rosie vzpomněla na srandu, kterou zažila během doby, co znala Tupaca. „Ten úsměv byl nepopsatelný, byl na mě moc hodný. Snažil se mě tolik věcí naučit, hlavně z hudební branže. Pak na mě vyhrkl: „hele, co děláš večer?“ Odpověděla jsem: „nic, už jsem na cestě.“ Přišel ke mě do hotel.pokoje, já byla tak nervózní. Lehl si na postel, vytáhl notes a začal: „víš, tuhle báseň jsem teď napsal, chci, abys mi řekla, jestli se ti líbí, nebo ne.“ Začal recitovat ty slova a já z toho byla úplně hotová. Řekla jsem mu, že by měl napsat knihu plnou poezie.

A on na to: „No, chystám něco většího, než knihu.“ Pak jsme spolu strávili celý den, objednali jsme si jídlo přes pokojovou službu. Sledovali jsme staré filmy, dali si nějaký brko přímo v pokoji. Měla jsem od dětství v sobě panický strach z toho, že nás můžou zatknout z toho kouření v pokoji, on se mi nepřestával pořád smát.“ Říkal mi, že jsem „kukuřičný lupínek.“ S nikým jsem nesdílela vzpomínky z dětství, ale ten jsem mu řekla všechno, co se mi kdy stalo, ať už hezké, nebo ošklivé.“ Tupac Shakur a Rosie Perez na 7. Udílení cen Soul Train Music Awards

 

TUPAC A JOHN SINGLETON NA FOCENÍ?

Tupac oblečený a připravený na focení s Michaelem Haddidim. Fotografovi nabízí doutník. 15 minut později už jde pan Haddi na to. Tupac se mění v Martina Luthera Kinga. U focení byl přítomen i John Singleton, zapojil se do focení svými režisérskými nápady. „Michaele, měl bys ho vyfotit takhle a takhle.“ „Hele, Johne, vidím, že prahneš po super fotkách, přenechám tým a celé studio jen tobě a já půjdu na kafe, ok?“

Tupac se tomu pousmál a řekl: „Hele, Johne, klid, nech ho pracovat.“ Na další fotce Pac ukazuje své tetování na hrudi. Fotograf pan Haddi měl pocit, že fotí Martina Luthera Kinga. Když stiskl spoušť, obklopil ho strašný pocit. Popsal to: „jako bych cítil, že přichází smrt.“ „Tuhle předtuchu jsem měl jen třikrát, snad čtyřikrát v životě. Tupac byl strašně bezstarostný člověk, naprosto uvolněný během focení.“

 

TUPAC MLUVIL K LIDEM UŽ V ROCE 1991

Na počest předků a ve snaze uklidnit situaci během „nepokojů gangů v roce 1991“, Tupac promluvil k tisícům lidem během shromáždění v Sacramentu. Jednalo se o významný černošský Den afrického osvobození. Bylo to 25. května 1991, celý program byl pořádaný Revoluční stranou „All African Peoples“. Tupac byl v té době jen pár měsíců od vydání sólo alba. Požádal místní organizátory, aby zde mohl promluvit k lidem. I přes špatnou kvalitu se „jeho zpráva“ šířila dál a dál. Nesmí se ztratit, nesmí být zapomenuta.

 

LATASHA HARLINS – KDO TO BYL?

„Latasha Harlins, pamatuje na toto jméno.“
Láhev džusu není ten pravý důvod, pro co zemřít.

16. března 1991 šla Latasha Harlins do obchodu s potravinami, aby si koupila džus. Majitelka obchodu, žena původem z Koreje si myslela, že Latasha chce ukrást džus a střelila patnáctiletou dívku zezadu do hlavy. Za tento zločin neexistoval žáden trest ve vězení. Tragická smrt této mladé slečny v roce, kdy byl policisty ubit k smrti Rodney King se stalo spouštěčem nepokojů v roce 1991. Tupac několikrat zmínil jméno Latashy Harlis. Objevovala se v jeho textech, nebo v rozhovorech které poskytl. Dnes by měla Latasha 45 let. Nechť Bůh odpočívá její duši. Každý den se Pac snažil mluvit za všechny mladé lidi, kteří byly a jsou často nepochopeni, ignorování a nebo šikanováni dnešní společností.

Písně, ve kterých je zmínka o zastřelené slečně Latashe Harlins.
Something 2 Die 4 (Interlude), 1993
White Man’z World, 1996
| Wonder If Heaven Got A Ghetto, 1997
Hellrazor, 1997
Thugz Mansion, 2002

 

SOURCE AWARDS A 12 RAPPERŮ VE ŠPATNÝ ČAS

Jen několik minut před tímto rozhovorem se Pac objevil na stagei prvních udílení cen „Source Awards“, všem předvedl své pekelné vystoupení songem „Out on Bail“ a svůj výstup zakončil svým hlasitým „THUG LIFE!“ Pak shodil mikrofon na zem a odešel. Podruhé, když šel na stage, tak udělal menší kontroverzi. „Tribe Called Quest“, tato band dostala ocenění „Skupina roku“, když byli všichni na stagei a přijímali cenu, tak z repráků začal hrát Tupac a ten tam vyběhl s asi 12 rappery s mikrofonem.

Tupac si doslova tuhle show ukradl pro sebe, vyhnal vítěze „skupina roku“ ze stagei. Dle jeho slov to ale nebylo nic úmyslného. Jeden ze členů rapgroup řekl, že DJ celé show pustil jejich kazetu v nesprávný moment. Tupac slyšel svou hudbu a hned tam vletěl. „Tribe Called Quest“ se necítili zrovna pohodlně, když tam vběhlo 13 lidí a tak přerušili své „poděkování“. Ali Shaheed Muhammad z „TCQ“ byl dost naštvaný za to, co Pac udělal. Tupac to chtěl po letech zachránit tím, že se s band skupinou chtěl v Los Angeles potkat. Toto setkání se ale neuskutečnilo. Důvodem byla jeho brzká smrt v září roku 1996.

 

MC NEW YORK – BÁSNÍK V 17-TI LETECH

MC New York, tehdy charismatický teenager s velkýma očima, který kdykoliv dal ven jakýkoliv rým, vyhrával rapové koncerty, které se odehrávaly v knihovně tamní školy, zvyšoval sociální podvědomí spolužáků tématy o dospívání a těhotenství. Měl rád srandu, vynikal ve škole umění, všichni měli vysoká očekávání. Byl to člověk, který vždy ječel nahlas „mír“, ať už se objevil kdekoliv. Na plesech nikdy neopustil taneční parketu.

Když se svými spolužáky nesdílel jeviště, chodil do restaurace Market Restaurant v centru Baltimoru. V malém bytě bydlel se svou matkou a mladší sestrou, občas to nebylo lehké. Někdy jen tak vysedával na verandě, mluvil o životě se svými přáteli, nebo poslouchal jeho oblíbený song od Tracy Champanové „Mountains of Things.“ Jeho svět byl tvrdý, ale byl ochoten nést na svých ramenou jeho tíhu. A dařilo se mu, jako kdyby byl ve válečné misi.

Tupac Shakur, Baltimore, 1988

 

TUPAC A BIGGIE – ZAČÁTEK NEPŘÁTELSTVÍ?

Duben 1994. Tupac byl v hotelu Royalton v New Yorku, kde ho navštívil Biggie. Pac trénoval své nové rýmy, které ty dny napsal. Pomáhal si dopingem jako byl „blunt“ a Hennessy. Měl i něco ve své tašce, co chtěl Biggiemu ukázat. Sáhl do tašky a vytáhnul elektronické zařízení plné drátů a tranzistorů. „Hej, Biggie, ukázal jsem ti už, co jsem ti koupil?“ Tvrdá obvinění, kterým několik měsíců čelil ho trápili. Cítil se, jakoby nastal čas pro změnu. „Mám to všechno nahrané.“ Dokonce si dal i sluchátka kolem hlavy.

„Co říkáš? Ty chceš po mě, co? Jako že jsem byl v tom hotelovém pokoji?“ Ten „drát“ vypadal jako super nástroj pro to, aby se dozvěděl více. „Dal jsem tuhle malinkou věc támhle dolů, když jsem opouštěl pokoj. Všechno je tam nahrané.“ Biggie naštvaný utekl z pokoje, rozkopl dveře. Tupac myslel, že se vrátí, ale nevrátil se. „To všechno se objevilo i v tracku „Hellraiser“, který vyšel v září roku 1994. Fotka pořízena v roce 1993 v New Yorku.

 

TUPAC A STRETCH – JEJICH SONG?

Léto 1993. Queen Pen, zpěvačka, která v té době neměla s žádným labelem smlouvu, připravovala svůj debut a podařilo se jí přemluvit Paca, aby jí zarapoval na své demo nahrávce. Nahrávání proběhlo v Skyline Studios v New Yorku. Tupac se tam objevil v té době s neznámým rapperem Stretch z bandu Live Squad. Když se producenti snažili najít track, který by se líbil Pacovi, zdálo se, že je čím dál tím více naštvaný a vyhrožoval, že studio opustí.

Producent Adario Strange měl náhodou kazetu plnou beatů, kterou pustil Pacovi. Šlo vidět, že se Pac změnil názor. Jedna skladba se mu natolik líbila, že se rozhodl, že si ji nechá pro sebe a že Queen Pen si musí najít svůj beat na nahrávku.
Takhle vznikl song „Who Do U Love?“. Eminem poté později produkoval tento song, který se objevil posmrtně na albu Tupaca s názvem „Loyal to the Game“, původně byl na tomto tracku jeho kamarád od Paca, Stretch. Biggie se měl taky objevit na tracku, ale podle producenta songu nestihl svůj track nahrát do požadovaných 30 minut. Nakonec odešel naštvaný ze studia.“ Producent Adario vzpomíná, že byl součástí velkého talentu, který později přešel k Death Row Records.“ Tupac a Stretch na premiéře filmu „Low Down Dirty“

 

TUPAC A YO-YO – JAK TO BYLO?

Tupac tehdy zavolal Tyronovi Wriceovi „Hurt-M-Badd“, který byl v té době už známu producent. A chtěl po ně, aby udělal beat, který ještě nikdy neudělal. „Chci, aby to bylo něco ve stylu, že ta žena stojí přímo před mým obličejem.“ Producent na to reagoval tak, že to zkusí a že je nadšený nabídkou Paca. Šel na to chytře, začal u kláves. Každý v produkční místnosti se na to díval a zdálo se jim, jako kdyby „nevěděl, co dělá.“

Tyrone do toho udělal bicí, basy, jammy a Pac si pak sedl na gauč a všem ukázal svůj překvapivý obličej“ Hele, tomu nevěřím, kámo.“ Ještě se do toho nahrála kytyra, Pac už měl hotový refrén a šlo se nahrávat. Tupac a Yo-Yo, 1992

 

ZNALOST ČEHOKOLIV

Jeho osobnost nebyla vůbec nerozhodná. Byl to nesmírně inteligentní člověk. Mohli jste se s Tupacem bavit o čemkoliv, já se s ním bavil o Loraine Hansberry, autorce knihy „A Raising the Sun.“ Byl dosti sečtělý, hodně toho dával i do hraní ve filmech. Mohli jste se ním bavit o Gándhím, nebo o zákonech politiky. Měl svůj styl, nikdo už takovej nebude. Wood
Harris, Tupac na natáčení filmu „Above the Rim“, Harlem, červenec 1993

 

HRAJU NA JEDEN ZÁBĚR

Herec Jim Belushi, hvězdný kolega Tupaca promluvil o jedinečné chemii mimo kameru. Oba se sešli během natáčení filmu „Gang Related“. Tupac a já jsme přišli oba, tzv. ze „stoky“. Cítil, že nepotřebuje pro svůj záběr více opakování. Říkal tomu „magie.“ Vše natáčel jen na jeden, max.dva záběry. Někdy jsem se s ním i dost hádal, „já jsem totiž herec ze staré školy, rád natáčím na více záběru, kolik mi dá možnost režisér filmu.“ A Tupac říkal: „Hele, uděláme jich maximálně 5, možná i tři stačí Jime.“ „Takže někdy to s ním bylo dost o vyjednávání. Byl dost mladý, pořád někam spěchal.“ James Belushi s Tupacem na natáčení filmu Gang Related, srpen 1996

 

TUPAC JAKO JEDI?

V roce 1996 se Tupac údajně zúčastnil konkurzu na roli Jedi Mastera, Mace Windu ve filmu „Star Wars: The Phantom Menace“, ale bohužel ztratil svůj part na Tarantině oblíbenci Samuel J.Jacksonovi. Bývalý hlavní engineer Death Row Records, Rick Clifford se jednou zmínil Tupacovi, že našel práci Brianu Austinu Greenovi v seriálu 90210. Pac zjistil o mě i pár věcí, že jsem dělal na pár i filmech. Hodně jsme se pak zkamarádili a bavili se pořád o filmu. Říkal mi, že četl scénář samotnému Georgi Lucasovi. Chtěl, aby si mohl zahrát postavu Jediho, ale tu nezískal. Jednou mi řekl, že jde na tři konkurzy během jednoho dne, a že zrovna jde udělat svůj part přímo Lucasovi.

 

TENHLE SONG MĚ ROZBREČEL

Album „Me Against the World“ mělo ukázat lidem, kdo skutečně jsem. Ať už dělám chyby jako každý jiný člověk, dělám je z nevědomosti, ne kvůli tomu, že bych neměl rád hudbu nebo umění. Tohle album jsem byl já. Něco jak staré desky „blues“. Byl to produkt z domu. Všechny mé obavy, můj strach, to proč jsem nemohl někdy usnout. Každý viděl, jak žiju a jak jsem žil, chtěl jsem to všem jen vysvětlit. To album pohltilo úplně všechny. Vysvětluje to můj životní styl, kdo jsem, jaká je moje výchova. Mluvím tu hodně o ulici, ale tak jinak. Je tam i song věnovaný všem matkám, ale napsal jsem ji hlavně pro moji mámu. A to je hodně hluboký. Tupac vyfocený Joelem D.Levinsonem

 

BODYGUARD PUBLIC ENEMY?

Tady je malá úsměvná historka, která se stala v létě roku 1990, když byl Tupac ještě s Digital Underground na turné Public Enemy. „Někdo ukradl bundu od rappera Chucka D-ho. Všichni z toho byli hotoví, že někdo mohl ukrást bundu v jejich společné šatně. Pac si vzal na sebe roli viníka, že on údajně vzal bundu. Všichni jsme pak druhý den seděli v hotelovém lobby. Najednou se Tupac rozběhl k nějakému týpkovi a ječel na něho, že má tu odcizenou bundu na sobě. Ukradl tu bundu! Borec skáče přes recepci hotelu, Tupac za ním.“ Vzpomíná si na tuhle historku Atron Gregory. Pac viděl toho chlapa běžet. Hned poznal bundu, kterou měl ten borec na sobě. Věděl, že je od Chucka-D. Dodnes se hodně směju, jak si vzpomenu na tuhle historku. Public Enemy Tour, 1990

 

SONG ZA PÁR HODIN? CESTOU Z DISKOTÉKY

Tady je menší story od Dj Pooha z nahrávání tracku „When We Ride“. Slyšel jsem u Paca ve studiu ten track a říkám si „Ty vole, co to kurva je?“ A on na me: „Hele, tohle jsme my, tohle děláme.“ Pak jsme šli do další místnosti, a pak na párty. „Později, už bylo skoro ráno, někdy ve tři čtyři ráno, zas přišel Pac do studia a řekl, „Hele, pouštěj ten track“ A okamžitě začal plivat text: „This is the one that we doing with the group – we gonna ride on this one and ride the track“ „Pak se udělal refrén, pak tam přišli další. Bylo to něco úžasného. Song byl hotovej za pár hodin.“ Tupac a Dj Pooh v Las Vegas, rok 1996

 

ROBBIE WILLIAMS – EVROPA VS.USA

„Robbie Williams a Tupac měli koncert v Miláně. Bylo super vidět dva umělce vedle sebe. Vystupovali hned po sobě. Bylo to v roce 1995. Bylo super, že jsem je dokázala dát vedle sebe.“ Vzpomíná na to Donatella Versace. Na fotce je Pac s Robbiem a svou snoubenkou Kidadou Jones na módní přehlídce Donatelly Versace, kde zarapoval „California Love“ Milán, Itálie, 1995

 

 

I GET AROUND MÁ VÍCE VERZÍ

„I Get Around – udělali jsme snad 4 verze tété sklaby. Udělali jsme krátkou 3-minutovou verzi do rádia, 4-minutovou verzi na album, 5-minutovou delší klubovou verzi a kompletně jen instrumentálku na koncerty. Menší 3-min.verzi jsem už nikdy neslyšel, ale to není žádnej velkej problém. Taky jsem nikdy neslyšel tu verzi do klubu. Bylo to trochu jiné, více bicí, více ozvěn, trochu jiné vokálové efekty. Zábavný mix. Snad to Interscope jednoho dne vydá. Instrumentálka nam ale vyšla na 100%. Slyšel jsem ji jen jednou, v Austrálii v roce 2005, nějaký mladší fan donesl vinyl, abych mu podepsal. Bylo to v downtownu Adelaide. Já a Mon jsme byli úplně hotovi, že to někdo má. V Austrálii to byšlo na 12-palcovém nosiči. Nabídli jsme mu hodně dolarovek, ale nechtěl to prodat. Říkal jsem si, že „tohle by se hodilo na živák, na koncert, to by bylo něco.“

 

PÍLE, PRACOVITOST, RÝMY

Dave Hollister o životě a práci s Tupacem: „Pac a já jsme bydleli ve společným bytě, dokud jsem se nepřestěhoval do Oaklandu, tak jsme měli byt na Parwoods, kousek od Caldecott Tunnelu. Když jsme dělali „Brenda got a baby,“ tak byl Pac pořád členem Digital Underground, ale rovněž pracoval i na projektu 2Pacalypse Now. Jednou mi řekl, ať jdu s ním do studia, chtěl mi pustit song, který udělal. „Brenda got a baby“ mě dostalo, úplně se mi to dostalo do srdce, vyhrkly mi slzy, bylo to jako ve filmu. Viděl jsem ten jeho rap, jak vás vtahuje každým dalším slovem. Jako song někde ve filmu. Pamatuji si jak jsme bydleli spolu. Byl pořád pozitivní, neměl nikdy špatnou náladu. Byl to bláznivej člověk, všechno o čem rýmoval, tak se mu skutečně událo. Bylo to z jeho společnosti. Gangster rap a to všechno, to nedělal a nechtěl dělat. Byl to neuvěřitelně všestranný umělec, nebyl to jen rapper, byl i herec a zpěvák. Nebyl to žádný Marvin Gay, ani nepotřeboval žádný auto-tune, sám si dělal vlastní scénáře každého songu. Tupac při natáčení videoklipu „Brenda got a baby“, rok 1991

 

SKUTEČNÝ RAPPER ŽIJE NAVŽDY

Tyrese řekl o Pacovi, že byl jednou z největších inspirací hip-hopu. „Podle mě byl Tupac nejoblíbenější rapper v historii rapu. Aspoň pro mě to byl jeden z nejskutečnějších rapperů. Množství knih, které Tupac přečetl, díky nim měl neskutečnou sílu v textech. Dívám se na něj jako na proroka. Každé slovo, které vyšlo z jeho úst, mělo smysl, mělo hloubku. I když odešel tak dávno, proč je jeho přítomnost pořád aktuální? Je stále přítomen. Je to šílené, ale je to tak. Pořád cítíte tu přítomnost, tu jeho sílu.“ Popisuje svůj názor Tyrese Gibson, herec ze série Rychle a zběsile

 

SPOJME SÍLY – EAST VS. WEST COAST

Tupacův projekt „One Nation“ pramenil z jedno odvážné vize sjednotit východní i západní pobřeží v jeden mocný hlas. Bylo ale těžké táhnout za jeden provaz. „Každý, kdo se dozvěděl o tomto projektu, tak nebyl schopen respektovat Biggieho a celý Bad Boy.  Chtěli být nezávislí a soběstační, nechtěli mít z nikoho strach.“ E.D.I. vzpomíná na tohle období. „Tupac se s námi chtěl  spojit, už to začalo songem „Hold Ya Head Up“, který se hodně líbil rapperovi z East Coastu – Smith-N-Wessunovi. Řekl: „Zavolám všem.“ Chtěl sjednotit všech 50 států. Říkal, že bude jako prezident. Chtěl být jedinec, který dá všechno dohromady. „Máme New York, Texas, L.A.. Luniz začal s „I Got 5 On It“. Měli jsme spolupráci s Thugs-n-Harmony. Bylo to šílené. „Byl neskutečně silný, představte si, co by se stalo, kdyby se celý národ spojil.“ Pac měl ohromnou sílu, vzpomíná Buckshot v rozhovoru s HipHopDX.

 

NATÁČENÍ JUICE FILMU

…mezi natáčením filmu, si tam Pac sedl do rohu a psal si pořád něco do notesu, pořád si tam něco psal. Rád myslím na to, že něco, co napsal v hudbě, tak jsem později i poslouchal – možná že některé jeho pozorování Harlemu, nebo natáčení tam, to jak se potkával s různými lidmi. Pac byl hodně otevřený člověk. Byl otevřený novým lidem, hodně lidí tam se stalo jeho přítelem, tam v Harlemu. Ernes Dickerson, režisér, Juice

 

I AINT MAD AT CHA – LEGENDY OPĚT NAŽIVU

Tupac a režisér videoklipů Kevin Swain během natáčení videoklipu „I aint mad at cha“ vytvořili zajímavý příběh. „Hodně jsme se bavili o celkové podstatě člověka, úsudku člověka vs. Božího soudu. Takže probíhalo to asi takhle. „Hele, oživíme baviče Redd Foxxe v nebi?“ a Tupac řekl, „Proč ne?“ Takže bavič, který zemřel 5 let před natáčením videoklipu, Redd Foxx je v nebi, první člověk kterého tam Pac vidí. A pak se tam objevili další. Jako třeba Donnie Hathaway, Marvin Gaye, Billie Holliday, Sammy Davis Jr., Dorothy Dandridge, Miles Davis. Všichni tito velcí umělci, pak jsme jen řešili, kdo bude hrát koho. Na celé natáčení videoklipu vzpomínám moc rád.“ Vzpomněl si režisér videoklipu I Aint Mad At Cha, Kevin Swain v rozhovoru pro časopis Billboard.

 

NATÁČENÍ ABOVE THE RIM – BATTLE V RAPU

Během natáčení filmu „Above the Rim“ v roce 1993, Tupac a Wood Harris spolu často dávali před natáčením rap battle. „Většinou jsem venku rapoval s Pacem. Hodně jsem na sobě makal v té době, cítil jsem se jako skvělý rapper. Pac mě toho hodně naučil. Snažil jsem se být aspoň z půlky tak dobrej jako on.“ Vzpomíná na natáčení „Above the Rim“ filmu tento herec.

 

PRACOVITOST 25 HODIN DENNĚ

„Tiše jsem vklouzl do jeho přívěsu, bylo to během natáčení, nikdo tam nebyl. Viděl jsem tam Paca sedět vzadu u stolu, seděl tam a psal. Makal na sobě. Jeho úspěch nebyl jen tak ledajaký. Byl to básník, neskutečně na sobě pracoval.“ Tim Roth, film Gridlock´d, 1996

 

UMĚLEC V KAŽDÉM FILMU

Tupac napsal dva songy k soundtracku filmu Gridlock´d, jeden z nich vidíme i jako hlavní téma filmu. „Život je dopravní zácpou“. Tupac a Thandie Newton na natáčení filmu, 1996

 

 

MYŠLENKY TEĎ A PŘEDTÍM

„Vzpomínám si, když jsem byl chudý, nenáviděl jsem se. Teď sám sebe miluji, vidím co dokáže to prokletí a vidím, co musím udělat, abych to ze sebe dostal. Jen trochu sebevědomí, to chybí hodně černochům. Musí pocítit to ticho, to ticho, které ti říká, aby jsi shodil ze sebe ty řetězy. Teď si z toho všichni děláme srandu, nikdo nerýmuje. Teď každý jen rýmuje o tom, jak nosí zlaté řetězy, na sobě velkej kožich, nejlépe z nějaké pumy. Kdysi to bylo jinak.“

 

PACOVI NECHTĚL ZASTAVIT TAXÍK

„Pac hodně dal na svůj charakter, své názory. Jednou se nám stalo, mě, Omarovi a producentovi filmu Juice, Davidu Heymanovi, že jsme chtěli stopnout taxík ve městě. To bylo v době, kdy taxikáři nezastavovali černochům. Já, Pac a Omar jsme tam stáli, žádný taxikář nezastavil snad půl hodiny. Tak David šel dopředu a zamával na jednoho taxikáře. Ten zastavil a začal se strašně dohadovat se mnou a s Pacem. Během té jízdy mu Pac začal vysvětlovat vše o černošské historii, dlouho debatovali proč zastavil on, a proč ne další. Takhle mi Pac ukázal svůj charakter, to co potom předvedl i jako Bishop ve filmu Juice.“ Jermaine Hopkins, Tupac, Omar Epps, Juice film

 

DJ FUZE NESTÍHAL TUPACA

Dj Fuze z Digital Underground si vzpomíná, kolik času mu trvalo udělat jeden track ve studiu. Pac tam tehdy do studia přišel a nahrál hned pět tracků najednou. „Já jsem nebyl schopnej takhle rychle pracovat s produkcí, abych zvládl umělce, jako byl Pac.  Byl daleko jinde, než já, než my všichni.“ Tupac a Dj Fuze, 1990

 

 

MARLON WAYANS JEHO VELIKÝ KAMARÁD

„Pac měl v sobě hodně lidí. Mohl vás přinutit k tanci, mohl vás přinutit, abyste nad něčím sakra přemýšleli, mohl vás hned rozbrečet. Pamatuji si, když jsem viděl Paca a Biggieho, když měli společnej koncert. Pac mě pozval do klubu Grand Slam, chtěl jsem ho tam jít pozdravit a viděl je jak válí na koncertě. Biggie vystupoval dost krátce na koncertech. Vznikla tam i slavná fotka Biggieho a Paca, vypadali tam jak Malcolm X a Martin Luther King a já tam stal v pozadí za nima.“ Marlon Wayans, Above the Rim film

 

DEAR MAMA druhá verze

„Velký hit Tupaca „Dear Mama“ byl dokončen dlouho předtím, než začal chodit Pac k soudu a hrozilo mu skoro každý den vězení. V původním songu je použit sampl velké hvězdy labelu EastWest Records, rapperky Yo-Yo. Dj King Assassin vydal tuto verzi poté v roce 2016 a odkryl i jeho story. „Původní verze, dle jeho slov, velkého hitu „Dear Mama“ byla úplně jiná. Původně tam byl použit sampl od Ice-Cubea. Měl tam být sampl z jeho hitu: „It’s A Man’s World“, následnou produkci jsem skutečně dělal já, DJ King Assassin. Den poté, co jsem dokončil tuhle verzi jsme byli ve studiu Echo Sound v LA. Tupac přišel do studia hodně naštvanej, protože manažerka Yo-Yo, Pat Charbonet zákazala použit její part do songu. Tak jsme neměli najednou povolení. Všechno to najednou bylo jinak, museli jsme udělat jinou verzi.“ Tupac, Afeni Shakur, u soudu, rok 1994

 

INSPIRACE NA CELÝ ŽIVOT

„Byl to skvělý člověk a spolupracovník. Nikdy by člověk nevěřil, jakou hudbu chtěl poslouchat během focení: Counting Crows, August apod. Vím, že to focení bylo sakra dlouhý, protože jsme ty alba poslechli snad třikrát. Naučil mě i důležitou lekci: hledej inspiraci mimo svůj žánr.“ Fotograf Dan Winters a Pac, focení v roce 1994

 

CHTĚLA HO MADONNA NA CD?

Album od Madonny s názvem „Bedtime Stories“ mělo světu ukázat duet s Pacem s názvem „I’d Rather Be Your Lover“, ale ta verze se zničila hned po incidentu, který mu málem v roce 1994 ukončil kariéru. Jeden z textů toho songů bylo „Co by na to řekli, blondýnka a potetovanej rapper“. Tupac a Madonna na akci Gianniho Versace, New York City

 

 

PAC A LUCY LIU

Tupac natáčel i s herečkou Lucy Liu. Herečka často během natáčení filmu Gridlock´d procvičovala filipínské bojové umění Eskrima. Tupac se snažil předstírat zájem o toto umění, aby se mohl nějak blíže seznámit s Lucy. Bokeem Woodbine si vzpomíná, že Pacovi to vůbec nešlo, jeho pohyb byl úplně jný. Postavil se před Lucy a mával těma hůlkama, stál tam před ní a ptal se jí „jak v tom vypadám?“ A Lucy odpověděla, „no, moc dobře ne.“ Tupac, Tim Roth, Bokeem Woodbine, Lucy Liu, Gridlock´d, 1997

 

TURNÉ JEN PRO LEPŠÍ STUDENTY

„Připravovali jsme se na turné, které bylo pouze pro střední školy. Mohli se ho zúčastnit jen studenti, kteří měli průměr známek lepší než C (v Evropě známka 3). Celé to napadlo Tupaca, požádal mě a Snoopa, abychom se k němu přidali. Rozhodli jsme se, že napíšeme spolu i scénáře k filmům. Začal psát scénáře, kde jsem měl hrát i já, bylo to spousty filmů.“ Vzpomíná MC Hammer, na fotce společně se Snoopem a Tupacem, Belize

 

 

CHUCK D a VZPOMÍNKA NA TUPACA

Krátce po nešťastné události s Oaklandskou policií se přijel Tupac podívat na show Public Enemy a rappera Chuck D do Oaklandu. V ten stejný den incidentu, stalo se to ráno, Adisa Banjoko, která tehdy působila jako novinářka pro místní noviny, poznala Chucka D již rok zpátky když s ním dělala rozhovor, tomu hodně pomohla. Během jejich rozhovoru se Chuck D dozvěděl o Pacovi a jeho incidentu s policií. Když se Chuck D dozvěděl o tomto případě plném nespravelnosti, okamžitě se postavil za Tupaca. Věnoval mu na svém koncertu píseň. Před představením si Banjoko všimla, že Pac je v davu uprostřed, má oteklé oko a šátek na hlavě. Chuck D zastavil koncert, začal mluvit na koncertě o tom, co se děje v ulicích, o policejní brutalitě, vyjádřil svou lásku k Tupacovi. Tupac tam stal a začal brečet, to byl silný okamžik pro všechny. Tupac a Chuck D v klubu Amazon, New York, červen 1993

 

SHOCK G, MENTOR A UČITEL

„Strávil jsem s Pacem víc času, než kdokoliv z hudební branže, samozřejmě kromě jeho velkého kámoše Biga Stretche (Randy Walkera). Ty dva jsem dokonce seznámil. Pac spal na mém gauči, když mu bylo 19, projel s námi turné přes čtyři státy a taky turné s Queen Latifah, dokonce jsme letěli až do Japonska. Produkoval jsem s ním snad 20x jeho velké hity, někdy i hodně dlouho do pozdního rána. V Death Row Records byl devět měsíců, pro nás dělal 3 roky, pro Digital Underground. Byl jsem s Pacem na začátku jeho „nabírání zkušeností.“ Sehnali jsme mu první byt, koupili společně jeho první auto, spojili společně své zážitky.“ Greg Jacobs, Shock G, Humpty Hump, rok 1992, show „Monster of Rap“

 

JÍDLO PRO VŠECHNY BEZDOMOVCE

„Pac ukázal své obrovské srdce, když přišel natáčet Above the Rim do Harlemu. Tupac miloval lidi víc, než cokoliv.“ říká Cassandra Butcher. „Viděli ho v Harlemu, celá komunita tam byla. Nejedl v jídelně se všemi členy natáčecího štábu, ale jak viděl, že ti lidé mají hlad, přišel za nimi s jídlem a povídal si s nimi. Byl na něm doslova „napojený“. Pro něho to byly bratři a sestry, myslel to opravdu upřímně, od srdce, nikdy v životě jsem nic takového neviděla. Michael Eric Dyson (z knihy Holler If You Hear Me) Tupac a Duane Martin, Above the Rim, rok 1993

 

VELIKÝ FANOUŠEK MICHAEL? HRÁLI SPOLU V „BULLET“

„Pac měl velké srdce, byl to profesionál, dělal všechno naplno. Bylo naprosto elektrizující být v jeho přítomnosti. Byl jsem jeho fanoušek číslo jedna. Byl jsem poctěn, že jsem mohl být v jeho přítomnosti. Hodně jsem mu naslouchal. Mluvil jsem málo, pokaždé jsem ho jen poslouchal. Ukázal mi jak být vůdčí typ. Ukázal mi tu úroveň, jak to udělat.“ Michael K. Williams

 

 

STATEČNÝ V ULICÍCH BĚHEM BITVY

Nepokoje v roce 1992 v Los Angeles: „V den, kdy vypukly nepokoje, tak Tupac dokončil nahrávání videoklipu „Strictly 4 My N.I.&.&.A.S“. John Singleton mu ale říkal, aby nechodil moc ven, ale Tupac ho nechtěl poslechnout. Šel pěšky po Wilshire Boulevard a šel na natáčení filmu Poetic Justice. Pak vydal i krátký rozhovor pro televizi, když v dubnu 1992 byli osvobozeni čtyři policisté, kteří předtím zmlátili Rodneyho G.Kinga, to způsobilo spousty nepokojů v Los Angeles, které trvaly přes 5 dnů. Tupac byl statečný člověk.“

 

DONALD TRUMP CHTĚL VYDĚLAT?

V roce 1994 Donal Trump obvinil Tupaca a Mickey Rourkeho z toho, že poškodili hotelový pokoj v Hotelu Plaza, během natáčení. Pravda byla ale taková, že pouze zlomili stůl, který měl hodnotu 7.000 dolarů. Trump dal do médií nepravdivou story o tom, že Pac a Rourke úplně zničili celý pokoj, dokonce že zničili nábytek „který nejde rozbít.“ Tupac a Mickey Rourke na galavečeru v restauraci Nello´s

 

 

SVĚRACÍ KAZAJKA NA FOTCE

Tady je příběh fotky, která se v roce 1994 objevila na přední straně časopisu Vibe s názvem „Je Tupac blázen? Nebo jen nepochopený?“ Tupac byl pro mě úžasný člověk, od momentu, kdy jsem se s ním potkal. Věděl jsem, že se stane superstar. Pochopil, že se snažím udělat s ním provokativní fotku. Vzpomíná fotograf Shawn Mortensen. Snažil jsem se mu získat pozornost a donutit lidi přemýšlet. Oblékl si bundu a začal bláznit. Napomenul jsem ho a řekl jsem mu: „hele, strávil jsem s tebou celý den. Nejsi blázen, Pacu. Jsi uvědomělý člověk. Chci, aby sis na sebe vzal tu svěrací kazajku. Protože chci, aby lidi cítil ten tlak na tebe, to jak jsou lidé omezeni, ať už jde o stereotyp, rasismus. Chci, aby ses na mě podíval a ukázal mi, jak jsi vážný a cílevědomý. Obleč si tu kazajku jako by to měl být tvůj poslední oblek.“ Tehdy se to všechno spojilo v jednu fotku, ten koncept získal úplně jinou úroveň.

 

„Nemohla chodit, tak jí Tupac dal křídla, aby mohla létat.“ Neskutečný příběh Lemiky a Tupaca

V pouhých čtrnácti letech Lemika Early ochrnula od pasu dolů, stalo se to po tragické nehodě. Když byla v nemocnici, dozvěděla se o nadaci „Make-A-Wish“ (Něco si přej). A tak se chytila příležitosti něco si „přát.“ Lemika a celá její rodina odletěla z Chicaga do Los Angeles, bylo to v červnu 1996, kde měla strávit čas s Janet Jackson a společně měli podniknout výlet do Disneylandu.

Bohužel, některé plány nevyšly, něco se na poslední chvíli změnilo a Lemika si myslela, že v LA se jí nic nesplní a celý její výlet bude bez zážitků. Její strýček dělal bodyguarda Tupacovi, jmenoval se Frank Alexander. Pac zrovna byl na natáčení filmu Gridlock´d a Frank mu byl vždy po boku. Náhodou se Pacovi zmínil o jeho neteři. Poté, co Pac uslyšel, čím vším si musela projít, tak osobně zavolal Lemice a pozval jí a celou rodinu do Kalifornie, aby spolu strávili nějaký čas. Hned poté, co Lemika položila telefon, tak na ní viděla její matka obrovskou změnu. Říkala: „Moje dcera začala úplně lítat v oblacích.“ Pac poté požádal svého asistenta, aby se znovu spojil s matkou od Lemiky a poslal jí „všechno, co si jen přála.“

Poté v Los Angeles, Tupac je pozval na natáčení filmu Gridlock´d, kde se vyfotili a Tupac Lemice věnoval deku, která mu patřila. Frank Alexander si vzpomněl: „když Pac zjistil, že můj švagr William, který tam byl s Lemikou hrál basketbal závodně, tak pozval celý štáb na hřiště a zahráli si společně.“ Později je pozval na grilování do svého domu. Další den, 10.června, všichni odjeli do studia, kde Tupac nahrál songy „Untouchable“, „Why U Turn On Me“ & „Reincarnation“. Rodina se tam potkala s celým Outlawz uskupením, Snoop Doggem, Kuruptem a Danny Boyem. Než ale Lemika s rodinou odjela, Pac jí věnoval něco speciálního. Dal ji svůj vlastní řidičský průkaz, kterému měla brzy vypršet platnost, tedy na jeho narozeniny, 16.června. Matka od Lemiky si později vzpomněla: „Nemohl pro nás udělat více, měl v plánu zainvestovat do školy, kterou navštěvovala Lemika, chtěl celé škole koupit stereo hifi-reproduktory. Řekl Lemice, aby byla silná, že na ni nikdy nezapomene. Dokonce řekl, že další video, které udělá, bude pro děti. Věřím, že to myslel vážně. Bohužel Pac zemřel necelé tři měsíce po našem setkání.“

 

Postupně budeme doplňovat další vzpomínky na Tupaca

Překlad: DjBeton