Home Novinky 10 nejlepších songů Tupaca. Proč je natočil a pro koho byly určené?

10 nejlepších songů Tupaca. Proč je natočil a pro koho byly určené?

„TRAPPED“

Vydáno 25. září 1991

Kritická část kariéry Tupaca, kritika úplně celého soudního systému a zejména systému „vězení.“ V každém řádku tohoto songu roste tón a vznětlivost Tupaca. Více a více. Naléhavé volání o pomoc. V neposlední řadě neskutečné napětí.

Je to song, kde v hlavní roli hraje „policejní brutalita a šikana.“ Hned v první verši rapuje Pac o tom, že byl zmlácen policií a někdo na něho dokonce i střílel. On se ke všemu přiznal, protože byl unavený z toho šikanování a zneužívání ze strany policie.

Policie po něm prý neustále jde a nakonec ho najde. Celý song zakončí Pac tím, že: „Rád bych však zemřel, ale jsem uvězněni v tomhle žijícím pekle“, což znamená, že kdyby ho někde chytili, radši by zemřel, než aby byl ve vězení.

Song používá sample z „Holy Ghost“ od Bar-Kayse a „The Spank“ od Jamese Browna. Trapped se objevilo na  albu Greatest Hits, který vyšel v roce 1998.

Ve videoklipu se objevuje i člen Digital Underground a vidíme tam i Paca, který je ve vězení. Objevil se i na bonusovém DVD v dokumentu Tupac: Resurrection.

V době, kdy hudební video bylo vydáno, byl Tupac napaden policejním oddělením v Oaklandu poté, co nešel po přechodu pro chodce, ale přes silnici a nerespektoval pokutu, kterou dostal od policie. Ti ho poté brutálně zmlátili.

Použité samply:

„Holy Ghost“ od Bar-Kayse

„The Spank“ od Jamese Browna

 

„BRENDA´S GOT A BABY“

Vydáno 20. října 1991

První album Tupaca, psal se rok 1991 a mu tehdy vyšlo album „2Pacalypse Now“. Tupac zde vypráví příběh 12-ti leté slečny, která otěhotní a vychovává své dítě. Jasný a viditelný odraz společnosti tehdejšího života v ghettu.

Tato skladba se objevuje na debutovém albu Tupaca v pořadí jako desátá. Tenhle song je o realitě v ghettu. Teenagerka, která je těhotná a její vliv na mladé matky a jejich rodiny. Přesně tohle čerpá ze situace chudých, není to vymyšlený song o nějaké Brendě, on zastupuje všechny matky v ghettu, Shakur tímhle songem kritizuje nízkou úroveň pomoci od státu všem matkám a nulovou podporu otcům dětí, vlády a společnosti jako takové. Pac napsal tenhle song díky článku, o kterém se dočetl v novinách, bylo to o 12-ti leté holce, která otěhotněla a kterou znásilnil vlastní bratranec a hodila své dítě do odpadkového koše.

V celým songu najdeme několik zajímavých částí. Pac vysvětluje, že ta holka nemá žádné vzdělání a nazývá to v songu „zatracenou škodou“, protože má malou naději na lepší život. Její rodina je chudá a otec je narkoman. Daří se jí před všemi skrývat své těhotenství.

Její bratranec a otec toho dítěte jí slíbí, že ji dokáže pomoct, ale je to jen s prominutím hajzl, který ji opustí hned, jak porodí své dítě na podlahu v koupelně. Brenda hodí své dítě do koše, ale nedá ji to, když slyší pláč dítěte a vytáhne ho. Její matka jí dává „sodu“ a šikanuje ji, Brenda však přemýšlí, že uteče z domu.

2Pac poté ve své pozdější kariéře udělal podobný song, který se zabýval stejným tématem a jmenuje se „Mama´s Just a Little Girl“, tenhle song můžete najít na čtvrtém posmrtném albu Paca s názvem BETTER DAYZ.

 

„HOLLER IF YA HEAR ME“

Vydáno 4. února 1993

Song z Pacova druhého sólového alba. Sample je použit z tracku „Do It Any Way You Wanna“ od skupiny People´s Choice a taky Public Enemy s názvem „Rebel Without a Pause“. Je to taková hymna proti odporu. Frustrace z černošské chudoby, Tupac pronásledovaný. V hlavní roli: „prodej drog, zbraně u pasu, nikdo se nechce přizpůsobit“. Toto jsou hlavní praktiky tohoto hnutí. Tupac v rozhovoru pro časopis Vibe popsal své pocity při psaní songu ze svých vzpomínek a traumat, které si prožil.

Píseň byla použita 26. května 2014, kdy měla Broadway v New Yorském divadle svou premiéru. Song se objevil i ve filmu Above The Rim, kde hrál i samotný Pac.

Celý videoklip je natočen černobíle. Celej track, stejně tak i video je dosti energické a zároveň chaotické. Video začíná pohledem mladého chlapce, který je svědkem smrti vlastního otce. Jsou to vlastně texty Tupaca, které odporují nespravedlnosti a zároveň povzbuzují mladé lidi, aby vzali zbraň a bojovali proti myšlence, které naopak věří. Ve videu vidíme malého kluka, který najde v domě pár dolarů, které tam nechal otec, vyjde na ulici a později si koupí zbraň od někoho v uličce.

Na konci videa vidíme Paca, jak má na sobě neprůstřelnou vestu a prochází se po střelnici se skupinou mladých lidí. Ti potom odcházejí ze střelnice a vidíme tam jen mladého chlapce, který sám stojí na střelnici. Odloží svou baseballovou čepici a my zjistíme, že to je holka, čepice totiž skryla její dlouhé vlasy. Vystoupí ze svého stínu, vezme svou zbraň, zamíří na cíl a vypálí.

Samply použité v songu:

„Atomic Dog“ od George Clinton

„Get Off Your Ass and Jam“ od  Funkadelic

„Do It Any Way You Wanna“ od People’s Choice

„I Heard It Through the Grapevine“ od Roger Troutman

„Rebel Without a Pause“ od Public Enemy

„Cocaine On My Brain“ od Dillinger (musician)

 

„KEEP YA HEAD UP“

Vydáo 28. října 1993

Dokonalá show, dokonalá část citlivé stránky Paca. Pravděpodobně jeho nejlepší individuální výkon vůbec, Pac zde vystupuje s jasným vzkazem, že chce vzdát hold všem ženám, bez ohledu na barvu pleti, povolání a názor.

Beat je použit ze samplu od Zapp „Be Alright“ a refrén je převzat od The Five Stairsteprs „O-o-h Child“. Poprvé byl vydán na albu v roce 1993 s názvem Strictly 4 My N.I.G.G.A.Z, později se objevil na albu vydaném v roce 1998 s názvem Greatest Hits.

Pokračování tohoto songu s názvem „Baby Don’t Cry (Keep Ya Head Up II)“ byl bydán v roce 1999 na posmrtném albu Paca s názvem Still I Rise.

Video začíná větou, že je „věnováno památce Latashy Harlins, je to pořád ve mě.“ Vidíme tam Paca jak rapuje uprostřed davu lidí a v některých částech klipu je tam Shakur, jak drží malé dítě.

Ve videoklipu se objevuje i jeho matka Afeni Shakur. Vystupuje tam i Jada Pinkett Smith, současná manželka herce Willa Smithe.

 

„DEAR MAMA“

Vydáno 21. února 1995

Poděkování jeho matce, Afeni Shakur, podle mě vlastně neoficiální hip-hopový song pro Den Matek. V tomhle silném songu popisuje Pac svou mámu jako ženu, která se starala o vše v jejich domácnosti, sháněla jídlo na stůl a snažila se je ochránit od nebezpečí života na ulici.

Zajímavosti o songu: nahrán byl 21. února 1995. Objevil se na jeho třetím albu s názvem Me Against the World. V songu Tupac popisuje chudobu, kterou zažíval dětství a to jak jeho máma byla závislá na kokainu.

Pointa celého songu tkví v tom, že jeho láska a hluboká úcta k matce vlastně nahrazuje všechny jeho špatné vzpomínky. Skladba se držela celých 5 týdnů jako TOP1 v USA žebříčku s názvem Billboard Hot 100. V roce 2010 byl tento song přidán do „národního zvukového registru“ v Kongresové knihovně, kde jsou pouze díla, která jsou považována za „kulturně a historicky důležité a jsou odrazem života ve Spojených státech“.

Jeho maminka byla aktivním členem skupiny Černých Panterů a to v 60. až 70. letech. Shakur se narodil měsíc poté, co byla jeho matka osvobozena z více než 150-ti obvinění v soudním případu s názvem „Panther 21“. Shakur byl později svou matkou vyhozen z bytu, bylo mu 17 let. Následně se přestěhoval do prázdného bytu, kde bydlel s několika svými přáteli a začal psát poezii a rapové texty. Afeni si v roce 1990 uvědomila, že už nedokáže ovládat svůj život, proto se přihlásila na „odvykačku.“ Bylo to v Norwalku, v Connecticutu. Po několika měsíčním pobytu se poté usmířila se svým synem, který byl v tom okamžiku už značně úspěšným rapperem.

Song byl dokončen krátce předtím, než Pac nastoupil do vězení. Při dokončení songu zavolala Shakur své kamarádce Jadě Pinkett-Smithové, které řekl, že právě dokončil song pro všechny matky. I matka Jady bojovala s drogovou závislostí, jejich zkušenosti jim pak pomohly vzdorovat těmto problémům. Stali se skutečnými přáteli na život a na smrt. Další Pacův kamarád a producent „Johhny J“ řekl o tomhle songu, že pro Paca byly takové osobní a emotivní songy jeho nejoblíbenější. Pac je nahrával nejradši. Pac tvrdil, že tohle napsal hlavně pro svou mámu, protože ji miloval a cítil, že jí dost dlužil.

Samply použité v songu:

Joe Sample In All My Wildest Dreams

The Spinners – Sadie

 

„SO MANY TEARS“

Vydáno 13. června 1995

Hit od Stevieho Wondera „That Girl“ vs. žadonění u Boha, omilostnění dřívějších hříchů a mysl plná démonů. Aneb Tupac odříkává svou poslední modlitbu. Tupac doslova brečí v tomhle songu, vzpomíná na všechny vybrečené slzy kvůli životům, které viděl, jak se ztrácejí v hlubině démonů.

Jeden z nejhlubších a nejvíce osobnějších songů Tupacovy éry.

Použité samply:

Stevie Wonder – That Girl

Quincy Jones – The Dude

 

„CALIFORNIA LOVE“ (FEAT. DR.DRE)

Vydáno: 28. listopad 1995

Dalo by se říct, že tenhle song je pro Los Angeles songem číslo dvě, hned po emotivním „To Live & Die in LA“, ale je to jeden z nejznámějších hitů celé jeho kariéry. Dr.Dre ve své nejlepší formě, neskutečný beat a zvuk pro celou Kalifornii a v pozadí varhanní sbor Rogera Troutmana – to je něco!

Jeden z nejlepších songů Tupaca a jeho nejúspěšnější, který byl v hitparádě Billboard Hot 100 celé dva týdny na prvním místě a 5 týdnů jako TOP1 i na Novém Zélandu.

Song byl posmrtně nominován na Grammy Awards jako nejlepší rapové sólo vystoupení a nejlepší rapové video v roce 1997.

Dr.Dre produkoval jak tento song, tak i song „Can´t C Me“. První verze songu měla tři verše a rapoval tam jen Dr. Dre. 2Pac tehdy slyšel tento song v domě Dr.Dreho a požádal ho, aby tam měl svou část. Dre udělal navíc i remix. Song byl nahrán poté v domě Dreho, 2Pac tehdy přišel a napsal za 15 minut svou část songu. Týden na to byl song dokončen a hned nahráno video.

Původní verze obsahuje sample od Joe Cockera z roku 1972 s názvem „Woman to Woman“. Remix verze obsahuje navíc sample ze songu od Kleeer´s z roku 1984 songu „Intimate Connection“.

Existují celkem dvě verze videoklipu Tupaca. První video režíroval Hype Williams a ta byla inspirována filmem Šílený Max a nápad se zrodil u kamarádky Tupaca – Jady Pinkettové. Odehrává se na poušti roku 2095. V castingu k videoklipu se objevil i komik a herec Chris Tucker, který měl roli zlého kmenového náčelníka, Tony Cox jako trpasličí voják a Roger Troutman.

Druhé video je založeno na remixu songu. Tupac se zde probouzí a zdá se, že měl noční můry o tom, jak je někde v poušti a jezdí tam na bugině. Když se probudí, vidí ve své posteli spoustu žen. Zavolá Dr. Dremu, který mu řekne, aby se dostal do svého letního domu, protože bude pořádat párty.

Zbytek videa oslavuje příchod Tupaca do Death Row, objevií se tam jak Roger Troutman, který tam hraje na piano, tak i další ze Západního pobřeží – Dj Quik, Big Syke, Deion Sanders, Danny Boy, Jodeci, B-Legit a E-40.

 

„2 OF AMERIKAZ MOST WANTED“ (FT. SNOOP DOGG)

Vydáno 7. května 1996

Song, který doslova vytrhl z pantů dveře mezi Biggiem a Tupacem. Pacu v tomhle songu ukázal své nové já, svou vizi. Chytrý, mladý voják gangsta rapu poloviny devadesátých let, společně s Tha Doggfatherem, kmotrem podsvětí – Snoop Doggem.

Toto dynamické duo plive na všechny své nepřátelé, kteří trčí na východním pobřeží. Tupac pomohl Západu vrátit se zpět na mapu jako hlavní město gangsta rapu.

Je to jeden z nejznámějších songů ze Západního pobřeží, který napsal jak 2Pac, tak i Snoop Dogg a Daz Dillinger a objevila se poprvé na debutovém dvojalbu All Eyez On Me.

Vyšel hned po singlu „California Love“. Ve známé hip-hop hitparádě US Billboard Hot se objevil na 46. místě. Song obsahuje části samplu ze songů od Grandmaster Flash „The Message“ a „Radio ACtivity Rap“ od Mc Frostyho a Lovin´ C.

Video režíroval jeden z produkčních partnerů Tupaca, Gobi M. Rahimi a byl natočen v květnu 1996, tedy 4 měsíce před smrtí Tupaca. Na začátku songu uvidíme parodii na East Coast rappery. Biggieho Smallse (Piggie) a Puff Daddyho (Buff Daddy), kteří mluví s Pacem o jeho postřelení, které se odehrálo v listopadu roku 1994.

Začátek scény, kdy Tupac mluví s Biggiem je převzat z filmu Scarface, kde hraje naprosto božsky Al Pacino. Tony mluví s jeho údajným vrahem a potom ho zastřelí.

Tento song se objevil jako poslední na koncertu v House of Blues, který se odehrál 4. června 1996. Koncert potom vyšel v roce 2005 na CD a DVD. V roce 2000 se objevil i na „Up In Smoke Tour“, kde se objevil Snoop Dogg i s částí od 2Paca. Hologram Tupaca.

Vzpomínáte si na rok 2012? Hologram a tento song nezapomenete. Rovněž se objevil i v TV sérii s názvem Gang Related a to hned v první epizodě.

Použité samply: 

Intelligent Hoodlum – The Posse (Shoot ‚Em Up)

M.C. Fosty and Lovin‘ C – Radio Activity Rapp

 

„HIT ´EM UP“ (FEAT. OUTLAWZ)

Vydáno 4. června 1996

Násilnický, sprostý, drzý, tak by se dal popsat tento song. Tupac doslova zničil své rádoby přátelství s Biggiem. Tenhle song je neskutečná směsice vulgarismu a urážek celého East pobřeží. Dokázal rozpoutat spousty vedlejší akce – včetně údajné aféry s manželkou Biggieho, Faith Evansovou. Jeden z nejpamátnějších „beef“ songů posledních třiceti let hiphopu. Jeden z nejjedovatějších a nejupřímnějších songů.

Song se nahrával v Los Angeles v květnu 1996. Novinář Chuck Philips, který dělal rozhovor s Pacem, popsal tento song jako „velkou křížovou výpravu proti Východnímu pobřeží, ve kterém 2Pac hrozí zničením jak Biggieho, Puffyho, tak i dalším umělcům z Bad Boy.“

Song produkoval dlouholetý spolupracovník Paca „Johhny J“ a je v ní použita baskytara ze songu „Dont Look Any Further“ od Dennise Edwardsa. Ve videu se objevují dvojníci nepřátel Západu, a to Biggie, Puffy a Lil´Kim.

Shakur v songu nabídl spolupráci bývalým členům skupiny Dramacydal, kteří s ním už kdysi pracovali. Ti vlastně utvořili původní sestavu Outlawz. První a třetí verš songu je Tupaca, druhej je Husseina Fatala, čtvrtý Kadafiho a pátý Shakura.

Producent Johhny „J“ popsal nasranost všech rapperů, kteří se podíleli na tomto songu jako skutečnou a autentickou. Tupac byl podle něho poháněn hlavně útokem, který na něho naplánoval Biggie a celé Bad Boy Records, který se odehrál 30. listopadu 1994 a Tupac byl tehdy okraden a zároveň postřelen.

Tvrdil o tom, že Biggie a jeho banda věděli o tom, co se chystá a chtěli, aby Pac zemřel. Nikdy prý neviděl Tupaca tak naštvaného jako při tvorbě tohoto songu.

Shakur byl taky naštvaný z toho, jak Biggie vydal měsíc po střelce v roce 1994 song s názvem „Who Shot Ya?“, i přesto, že v něm nepadne jméno 2Paca. Tupac však věřil, že je mířen na něho. V rozhovoru pro časopis Vibe obvinil jak Puffyho, tak Biggieho, že věděli o celém útoku, ale nikdo z nich ho neupozornil. Prý vybrali Jamese Rosemonda a Jacquese Agnanta, aby zinscenovali celý útok. Tyto jména se však v časopise Vibe objevili jako Jimmy Henchman a Haitian Jack.

Během natáčení videa bylo natáčení pozastaveno a Tupac se začal hádat s jedním člověkem z produkce, který na něho začal ječet „že ho stejně zabijou.“ Tupacův osobní strážce ho ale ujistil, že nic takového se nestane a vše má pod kontrolou. Rovněž se pobil se svým kámošem Mutou a to během natáčení videa a vyhodil asistentku produkce přímo z natáčení.

Asistentka pak poté volala na pager Tupaca a vydala pak bez jeho souhlasu osobní hovory. Celé se to odehrálo tak, že asistentka omylem ztratila pager a Tupac si toho všiml a hned ji vyhodil, protože na tom byly nahrané jeho osobní hovory.

Jaká byla odpověď Biggieho na tento song? Biggie tvrdil, že song „Who Shot Ya?“ napsal ještě předtím, než postřelili Tupaca. Prý vůbec nebyl o něm. Pokud šlo o to, že Shakur se vyspal s jeho ženou Faith Evans, na to Biggie neútočil. Věděl, že tohle bral jako útok na Biggieho, i když si nebyl stoprocentně jistý, zda nedošlo k něčemu jinému mezi těmi dvěma. Biggie reagoval v songu Jay-Zho – „Brooklyn´ Finest“, kde rapuje o tom, že Fay má dvojčata, asi takový dva stejný jako je Pac. Evans měla i rozhovor v rádiu a popřela, že by něco měla s Tupacem.

 

„TO LIVE & DIE IN L.A.“

Vydáno 17. července 1996

Pláž Venice a všechny ty krásné místa. Tupac doslova miloval město andělů a tohle město milovalo jeho. Jistě, California Love song byl super song na každou párty, ale tohle byla doslova pocta celému městu.

Tupac popsal tohle město tak, že mu přirostlo k srdci a hlavně v tomhle městě nikdy nezapršelo, jen pořád sluníčko a sluníčko. Jeden z jeho nejpamátnějších songů, dokonce i dnes je to jeden z nejhranějších songů celého L.A.

Je to vlastně i druhý single z Tupacova alba s názvem Don Killuminati: The 7 Day Theory. Produkoval ho syn Quincy Jonese, který si říká QD3.

Verze pro rádio byla nahrána ten stejný den, kdy bylo nahráno i video. Verze na albu obsahuje „diss“ na Dr. Dreho a to na konci songu. Čistá verze má upravené texty a je nepatrně delší. Singl se objevil na 82. místě v Nizozemí, 9.místě na Novém Zélandě, na 10.místě v Anglii.

Použit simple ze songu od Princeho – Do Me Baby. 2Pac byl veliký fanda Princeho.

Ve videoklipu vidíme 2Paca jak pracuje ve stánku s ovocem, jezdí po LA v autě plném ženských, vidíme i nejznámější obrazy celého Los Angeles a jeho nejznámější části. Je to jedno z posledních klipů, které Tupac natočil před svou smrtí.

 

Článek vytvořil: DjBeton